Motsats till Sverige – Polestar drar ned i Kina

Carl Undéhn

Carl Undéhn

14 apr 2025

Efter att först endast ha satsat på direktförsäljning online har Polestar omprövat sin strategi. Med Sverige som en föregångare vill tillverkaren nu bygga upp en fysiska närvaro. Hittills finns 23 så kallade retail-ställen i Sverige, där det går att kolla in, provköra och köpa en modell från Polestar.

I Kina går Polestar nu i motsatt riktning. Där minskas den fysiska närvaron från tidigare 36 butiker till 10. Sedan en tid har det i kinesiska medier spekulerats om Polestar är på väg att helt lägga ned sin försäljning där. Innan minskning av fysiska butiker har Polestar i Kina även dragit ned på material och minskat på andra aktiviteter.

Ryktena har tillbakavisats av Polestar. Något som märkets chef Michael Lohscheller nu upprepar till bland annat branschtidningen Automotive News.

– Det är helt normalt att vi har olika upplägg på olika marknader och naturligtvis är den kinesiska marknaden konkurrensutsatt, säger han till Automotive News.

Efter att Polestars försäljning förra året minskat med 15 procent kunde det nuvarande året inledas mer positiv. Under årets första kvartal ökade leveranserna med 76 procent. På den kinesiska marknaden, är världen största för elbilar, går det däremot mer trögt. Av de knappt 45.000 bilar som Polestar sålde förra året gick endast drygt 3.000 exemplar till den kinesiska marknaden.

Annons: