Northvolt: ”Avgörande” tid för batteritillverkning i Europa

Carl Undéhn

Carl Undéhn

25 jul 2024

Den tidigare snabbare expansionen med satsningar på nya fabriker i flera länder har vänts till en skakigare tid de senaste månaderna för den svenska batteritillverkaren Northvolt. Olyckor och tre fall av oförklarliga dödsfall hos anställda i fabriken Northvolt Ett i Skellefteå har skapat stora rubriker. På det finansiella planet har företaget också drabbats av bakslag då BMW skrotade en tidigare miljardorder, en planerade anodfabrik i Borlänge stoppades och den stora partnern Volkswagen uppges undersöka om Northvolt verkligen klarar av att leverera vad de lovat.

– Nu så står vi i ett avgörande för den här industrin i Europa, säger Northvolts tidigare finanschef Alexander Hartman till Sveriges Radio.

Efter att ha ansvarat för finanserna under sju år hos Northvolt har han nu fått en ny roll som transformationschef. Med det blir det hans uppgift att genomföra Northvolts tillväxtstrategi med främst fokus på Northvolt Ett, samt ansvara för forskning och produktion av battericeller. Ny finanschef är Pia Aaltonen-Forsell, som kommer från samma roll hos finska ståltillverkaren Outokumpu.

Utmaningen är konkurrensen från Asien och då framförallt Kina, som idag dominerar tillverkningen av batterier för elbilar. För att bryta beroendet därifrån finns det en vilja inom EU att bygga upp en egen batteriindustri. Något som Northvolt var en föregångare med när verksamheten drogs igång 2016.

Strax innan årsskiftet 2021 tillverkades den första battericellen vid fabriken Northvolt Ett i Skellefteå. Men sedan dess har produktionen inte kunnat skalas upp i den takt som det var tänkt. Något som uppges vara orsaken till att BMW drog tillbaka sin beställning.
– Det är klart att det tagit lite längre än vi tänkt, men vi ser också att det går i rätt riktning. Det är klart att vi ser över våra risker hela tiden och det är viktigt att vi fortsätter göra framsteg i produktion framöver, säger Alexander Hartman.

Ett frågetecken i relationen till just BMW är att den tyska tillverkaren nästa år lanserar sin nästa generation elbilar som då kommer använda cylindriska celler, likt Tesla gör idag. Cellerna som Northvolt tillverkar är i alla fall i dagsläget av typen prismatiska, och alltså något som i alla fall BMW då kommer ha mindre behov av i framtiden.

Att fler partners och kunder ska välja att hoppa av och att Northvolt kommer tappa mer beställningar ser däremot Alexander Hartman ingen risk för.
– Nej, inte i detta läget. Vi ser fortfarande bra samarbete med våra kunder och stor efterfrågan, säger han.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: