Annons:

Nu ännu snabbare laddning – Xpeng uppdaterar G6 och G9

Carl Undéhn

Carl Undéhn

17 mar 2025

När Xpeng G9 lanserades i slutet av 2022 påstods det vara världens snabbaste laddande elbil. Vid tillverkarens egna supersnabbladdare i Kina är det möjligt att ladda bilen med en effekt på 480 kW. Och även här i Sverige imponerade G9 under vår långkörning inför att utse Årets elbil 2023, där den laddade med 320 kW vid fyra minusgrader. Riktigt lika snabbt laddade inte den mindre G6 under finalen till Årets elbil 2024, men även den imponerade.

Xpeng G9 vid Flatruet under finalen till Årets elbil 2023.

Nu uppdateras båda modeller på den kinesiska marknaden och får då ännu snabbare laddning och något lägre pris. Laddförmågan ökar från tidigare 3C till att nu vara 5C. ”C” anger där laddeffekten i förhållande till batteriets storlek. Vid 1C laddar ett batteri på 50 kWh alltså med 50 kW, vid 3C vore det då 150 kW och 5C ger i exemplet 250 kW.

Xpeng G9 erbjuds med nya batteripaket på 79 kWh för 62,5 mils räckvidd eller 93,1 kWh för 68 mils räckvidd, i både fallen enligt den kinesiska körcykeln. När de nya batteripaketen nu kan ladda med 5C ska det gå att fylla batteriet från 10 till 80 procent på 12 minuter, jämfört med 20 minuter innan.

Den mindre Xpeng G6 (läs vår provkörning här) har batterier på 68,5 kWh för 62,5 mils räckvidd eller 80,8 kWh för 72,5 mils räckvidd, enligt den kinesiska körcykeln. Också här har tiden för att ladda från 10 till 80 procent sänkts från tidigare 20 till nu 12 minuter.

Och även Xpeng G6 fick komma upp till Flatruet under 2024 års final till Årets elbil.

När de uppdaterade versionerna kommer till Sverige har ännu inte meddelats. Xpeng G9 kostar från 719.900 kronor för den bakhjulsdrivna versionen med 313 hästkrafter och ett LFP-batteri på 75,8 kWh för 46 mils räckvidd. Det kan laddas med 260 kW och tiden från 10 till 80 procent är 20 minuter. Vi har haft en Xpeng G9 som långtestbil och mer om den kan ni läsa här och här.

Xpeng G6 kostar från 529.900 kronor för den bakhjulsdrivna instegsversionen med 258 hästkrafter och ett LFP-batteri på 66 kWh för 43,5 mils räckvidd. Det kan laddas med 215 kW som också gör det möjligt att fyllas från 10 till 80 procent på 20 minuter.

Annons: