Ny satsning på solid state-batterier från Kina
Carl Undéhn
13 feb 2024
Kinesiska CATL är världens största tillverkare av batterier till elbilar. Tillsammans med BYD stod de för över hälften av världens tillverkning av elbilsbatterier och Kinas dominans på området är tydlig.
Det innefattar även forskning och utveckling av batterier. Bland annat har CATL presenterade framsteg med snabbare laddning hos LFP-batterier. Men när det kommer till så kallade solid state-batterier är det främst amerikanska företag som QuantumScape och Solid Power, samt japanska Toyota och Nissan anses ligga långt fram i utvecklingen.
För att inte halka efter på området har den kinesiska regeringen nu startat ett initiativ med fokus på just solid state, uppger den japanska tidningen Nikkei Asia. Med en fast i stället för flytande elektrolyt går det att tillverka batterier med högre energidensitet som kan laddas snabbare än idag. Något ingen ännu lyckats att tillverka i stor skala.
Både Toyota och Nissan talar om viss volymtillverkning av solid state-batterier från 2028. Men kanske hinner de kinesiska företagen före genom initiativet ”China All-Solid-State Battery Collaborative Innovation Platform” (CASIP). Med CASIP uppges Kina vilja föra samman nu konkurrerande batteritillverkare för att gemensamt arbeta mot att få till volymtillverkning av solid state-batterier.
I det ingår batteritillverkare som CATL, BYD, Eve Energy, SVOLT och Gotion High-Tech samt biltillverkare som NIO. Även kinesiska vetenskapsakademier deltar i satsningen, som uppges stödjas genom statliga fonder.
Utvecklingen av artificiell intelligens lyfts fram som en ny möjlighet för att utforska olika material som kan användas för batterier med fast elektrolyt. Just arbetet med att hitta lämpliga material är en utmaning med solid state-batterier. Nissan samarbetar till exempel med NASA kring det för bygga upp en stor databas över olika material och genomföra simuleringar.