Nya krocktester från Euro NCAP – full pott till Årets elbil
Carl Undéhn
6 dec 2023
Organisationen Euro NCAP har släppt resultaten från en hel drös nya elbilar som de har krocktestat. Bland annat Kia EV9, som i helgen tilldelades priset som Årets elbil av oss på tidningen Elbilen. Mer om det kan ni läsa om i Testspecialen av Elbilen som kommer ut i butik 28 december.
Fem av fem stjärnor blev det alltså för Kia EV9 och skyddet för vuxna passagerare fick 84 av 100 poäng. Som en sjusitsig familjebil är naturligtvis bedömningen av skyddet för barn intressant, vilket hos Kia EV9 gavs 88 poäng. Även assistanssystem fick höga 83 poäng, men skyddet av fotgängare en något lägre bedömning med 76 poäng. Autobromsen fick gott betyg, men vindrutan och de styva A-stolparna drog ned betyget.
Övriga elbilar som krocktestades i den här omgången var BMW i5, BYD Dolphin, BYD Seal U, BYD Tang, Mercedes EQE SUV, Smart #3, Volkswagen ID.7 och Xpeng G9 som alla fick fem av fem stjärnor.
Utöver det testades också uppdaterade Hyundai Kona och Vinfast VF8 som båda fick nöja sig med fyra stjärnor. Hos Hyundai Kona var det bland annat brister i assistanssystemen samt inte tillräckligt skydd av passagerares knä som sänkte helhetsbetyget.
Även hos Vinfast VF8 var skyddet av knän ett problem med vad Euro NCAP beskriver som en felplacerad airbag.
Samtidigt kommenterar Euro NCAP:s generalsekreterare Michiel van Ratingen utvecklingen mot allt större och tyngre bilar. Att det skulle bero på att tillverkarna vill kamma hem full pott i deras tester avfärdar han. I stället handlar det om konsumenternas val, vilket kan innebära en säkerhetsrisk på vägarna.
– Under flera år anklagades Euro NCAP för att öka bilarnas vikt. Man trodde att ytterligare säkerhetsfunktioner innebar extra vikt, säger han och menar att det inte stämmer.
– Den beror på konsumenternas preferens för större fordon och på elektrifiering, med allt större batterier som används för att dämpa konsumenternas räckviddsångest. Men detta är en trend som varken gynnar säkerheten eller miljön: stora, tunga bilar är i allmänhet mindre energieffektiva än små, lätta bilar, och det finns ett säkerhetsproblem när dessa två typer av fordon kolliderar eller, ännu värre, när oskyddade trafikanter är inblandade, säger Michiel van Ratingen.
Vad som händer när två elsuvar smäller in i varandra undersökte Mercedes tidigare i år.