Nya miljarder från Saudi Arabien – räcker det för att få ordning på Lucid?

Carl Undéhn

Carl Undéhn

1 jun 2023

Med Lucid Air ville Peter Rawlinson, tidigare chefsingenjör hos Tesla, utmana både sin tidigare arbetsgivare och etablerade premiummärken som Mercedes och BMW. Med avancerad teknik och en rekordlång räckvidd på 88 mil ser Lucid Air också lovade ut.

Men en bra produkt räcker inte alltid. På en marknad med högre räntor och sänkta priser på befintliga elbilar – inte minst från just Tesla – har Lucid Motors affärsmodell visat sig skakig.

Nu uppges Lucid Motors ha fått in nytt kapital på tre miljarder dollar – omkring 33 miljarder kronor – genom försäljning av nya aktier. Inte mindre än 1,8 miljarder kommer från en enskild investerare, nämligen Saudi Arabien och landets investeringsfond Public Investment Fund. Landet äger sedan tidigare 60 procent av Lucid Motors och det finns även planer på tillverkning av märkets bilar där.

Pengarna kommer väl till pass för Lucid Motors. Siffrorna från årets första kvartal visade på en ökad förlust jämfört med samma tidsperiod året innan. I slutet av mars meddelades att 1 300 medarbetare får gå, en femtedel av företagets hela arbetsstyrka. Det var en del av den nya sparplanen som kom efter att Lucid Motors gjorde en förlust på 1,3 miljarder dollar under förra året.

Vid årsskiftet blev det också klart att antalet förbokade exemplar av Lucid Air hade minskat från 34 000 exemplar till 28 000. Under 2023 räknar Lucid med att tillverka 10 000 bilar.

Samtidigt utvecklas också nästa modell Gravity som blir en elsuv och väntas lanseras nästa år. Än så länge säljs sedanen Lucid Air endast i Tyskland och Nederländerna på den europeiska marknaden. Det har flera gånger nämnts att bilen är på väg till Sverige, men ännu finns ingen tidsplan för det.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: