Orderböckerna öppnade – så mycket kostar Polestar 4

Carl Undéhn

Carl Undéhn

31 jan 2024

2024 blir ett viktigt år för Polestar med lansering av både försenade Polestar 3 och den något mindre Polestar 4. Nu öppnas orderböckerna för Polestar 4 och med det bekräftas de redan avslöjade svenska priserna för modellen.

Bakhjulsdrivna Polestar 4 Long range Single Motor med 272 hästkrafter, ett vridmoment på 343 Nm och en beräknad räckvidd på 61 mil från batteriet på 100 kWh får ett pris från 700.000 kronor. Värmepump är standard, batteriet kan snabbladdas med 200 kW och ombordladdaren är på 22 kW. Polestar anger inte tiden för att ladda från 10 till 80 procent, men tidigare har det sagts att det ska ta 32 minuter vid en snabbladdare. Polestar 4 kommer också förberedd med hårdvara för att dela med sig av strömmen i batteriet genom V2L.

För mer effekt finns Polestar 4 Dual motor Long range med dubbla motorer som kostar från 760.000 kronor. Med 544 hästkrafter och ett vridmoment på 686 Nm gör den 0-100 km/h på 3,8 sekunder och är den snabbaste modellen från Polestar hittills. Det kan jämföras med prestandaversionen Polestar 2 BST 270 som klarar sprinten till 100 km/h på 4,5 sekunder.

VersionHästkrafterRäckviddPris
Long range Single motor272610 km700 000 kr
Long range Dual motor544580 km760 000 kr

Räckvidden hos Polestar 4 Dual motor Long range är beräknad till 58 mil, alltså inte nämnvärt mycket mindre än hos den bakhjulsdrivna versionen. Det beror bland annat på att den andra främre motorn kopplas bort när den inte behövs för att maximera räckvidden. Med körläget Range aktiverat blir också fyrhjuldrivna Polestar 4 konstant bakhjulsdriven för längre räckvidd.

Utöver det går det att välja till paketen Plus eller Pro för mer utrustning som större fälgar på upp till 22 tum (20 tum är standard och ventilerade säten med massage. Med Pilotpaketet ingår utökad förarassistans som möjligheten till automatiskt filbyte med hjälp av blinkersspaken. Performancepaketet kommer med bland annat 22 tumshjul, 4-kolvs Brembo-bromsar och Polestar Engineered prestandaoptimering av chassi.

Polestar 4 blir först ut med teknik från samarbetet med företaget Mobileye som på sikt ska leda till sjävkörande funktioner. Polestar 4 kommer därför utrustad med 12 stycken kameror och ultraljudssensorer samt en radar som läser av både omgivningen och insidan av bilen. Enligt Polestar utan att skicka vidare videomaterialet och endast för att säkerställa att föraren håller koll på vägen.

På insidan hittas en skärm bakom ratten på 10,2 tum samt en head up-display. Informationen från den kan ändra färgen från vitt till gult för att synas bättre mot snöiga vägar. Infotainmentsystemet är som tidigare från Google och visas på en liggande 15,4 tum stor skärm.

Snackisen efter att de första bilderna av Polestar 4 visats var avsaknaden av en bakruta. För sikten bak finns det i stället en kamera på taket som visat vad den ser i den digitala backspegeln. Något som ska ge bättre bakåtsikt än hos många bilar idag, menar Polestar.

TillvalPris
Pilot-paketet20 000 kr
Plus-paketet60 000 kr
Pro-paketet25 000 kr
Performance-paketet (endast Dual motor)50 000 kr

Men också en ”unik atmosfär” i baksätet genom att panoramaglsstaket – som är standard – sträcker sig hela vägen bakom de som sitter där. Med en hjulbas på 2,9 meter borde det också finnas gott om plats även i baksätet. Något som det finns chans att testa själv i helgen när Polestar 4 firar Europapremiär på elbilsmässan eCarExpo i Friends Arena i Stockholm. Totalt mäter modellen 4,84 meter på längden, vilket gör den till en decimeter längre än till exempel Tesla Model Y.

Tillverkningen av Polestar 4 drar i gång i Kina till sommaren och de första leveranserna till kund väntas ske kort efter i augusti.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!