P85D inte lika bra som gamla modellen vid stadskörning, visar senaste testerna

Patrick Ekstrand

Patrick Ekstrand

9 dec 2014

Tesla P85D har riktigt bra räckvidd för en elbil, men kanske inte riktigt lika bra som företaget själva anger. På webbsajten står det att den fyrhjulsdrivna modellen har 10 miles (16 kilometer) längre räckvidd än den gamla bakhjulsdrivna vid motorvägskörning.

Men när den amrikanska myndigheten Environmental Protection Agency (EPA) testade bilen visade den sig inte köra lika långt som Model S, rapporterar Inside EVs. Enligt deras tester har P85D en räckvidd på 242 miles, omkring 10 procent mindre än vad företaget anger.

Båda har rätt, konstaterar Inside EVs. Stadskörning viktas högre i EPA:s tester, medan Tesla själva anger räckvidden för körning vid en konstant hastighet på 65 mph, strax över 100 kilometer i timmen. EPA:s tester visar också att Tesla har rätt i att dubbla motorer är bättre vid landsvägskörning. Att siffran dras ner en hel del vid stadskörning torde bero på att den nya modellen är lite tyngre.

Slutsatsen blir att ta räckviddssiffror med en nypa salt, för mätningar kan göras lite hur som helst. Precis som när det gäller bensindrivna bilar gäller det att ha koll på hur mycket man har kvar i ”tanken” och hyr långt det är till nästa ”mack”.

 

 

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!