Elbilen logo Meny

Polestar 3 blir en både sportig och komfortabel elsuv – premiär 12:e oktober

Egentligen hade ju den 3:e oktober varit mer passande. Men i stället blir det den 12:e oktober som Polestar kommer att visa upp nästa modell Polestar 3 med ett event i Köpenhamn.

Då får vi förhoppningsvis också veta mer tekniska detaljer och priset för bilen som Polestar själva beskriver som en ”prestanda-SUV”. Polestars vd Thomas Ingenlath har tidigare sagt att det ”inte en bil att köra till förskolan med” och att priset hamnar mellan 75 000 och 110 000 Euro – mellan omkring 820 000 och 1,2 miljoner kronor.

– Vi var tvungna att fråga oss själva: Hur ska en modern SUV se ut? Polestar 3 definierar SUV:en för den elektriska tidsåldern och när vi designade den tog vi oss an några av de fundamentala egenskaperna för biltypen: proportioner, framtoning och aerodynamik, säger Thomas Ingenlath i ett uttalande inför premiären.

Vilka olika versioner det kommer gå att välja bland nämns inte. Men vi får i alla fall veta att de kommer använda delar av samma säkerhetssystem som Volvo planerar att lansera med sin nästa elsuv, Volvo EX90.

Polestar säger också att ”alla versioner” får adaptiv luftfjädring som anpassar sig efter vägförhållanden och med lägen för komfortabel eller fast fjädring.

Det ska enligt vd Thomas Ingenlath göra Polestar 3 till två bilar i en. Bekväm för att nöta mil på motorväg och ”spänstig prestandabil” när det är vad föraren vill ha.

Alla versioner får också fyrhjulsdrift från två elmotorer. Performance-versionen kommer med ”Polestar Engineered” chassioptimering och uppges få en effekt på 517 hästkrafter och ett vridmoment på 910 Nm.

Det stämmer nära överens med uppgifterna som nederländska Auto Week presenterade tidigare i somras. Enligt dem kommer Polestar 3 i två versioner som båda får ett stort batteripaket på 111 kWh.

Long Range Dual Motor har fyrhjulsdrift från två elmotorer som tillsammans ska ge en effekt på 489 hästkrafter, ett vridmoment på 840 Nm och 61 mils räckvidd. Toppfarten anges till 210 km/h och 0–100 km/h ska gå på fem sekunder.

De sa då att Polestar 3 kommer i två versioner som båda får ett stort batteripaket på 111 kWh. Perfomance-versionen skulle enligt Auto Week ha 519 hästkrafter och ett vridmoment på 910 Nm ska, klara 0–100 km/h på 4,7 sekunder och en räckvidd på 56 mil.

Long Range-versionen får enligt Auto Week en räckvidd på 61 mil, 489 hästkrafter och ett vridmoment på 840 Nm. Toppfarten anges till 210 km/h och 0–100 km/h ska gå på fem sekunder.

Hur nära Auto Week var med resten av detaljerna får vi vänta till premiären för att få reda på. Eventet kan följas från klockan 19 den 12:e oktober här.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2022-09-28