Porsche investerar mer pengar i Rimac
Carl Undéhn
1 jun 2022
Sedan 2018 har Porsche steg för steg investerat allt mer i Rimac. Den kroatiska tillverkaren av eldrivna supersportbilar sitter på teknik som både Porsche och andra biltillverkare hoppas kunna dra nytta av i framtiden.
Att Rimac själva kan bygga ordentliga elbilar visades förra året med Nevera som bjuder på 1 914 hästkrafter och klarar 0–100 km/h på 1,97 sekunder.
När Rimac nu genomför en ny investeringsrunda på totalt 500 miljoner Euro, omkring fem miljarder kronor, går Porsche in med mer pengar. Hur stor investering det handlar om framgår inte. Vid den senaste investeringen i början av förra året gick Porsche in med ytterligare 700 miljoner kronor och ökade sin ägarandel i Rimac till 24 procent.
Den ska heller inte ändras efter den nya investeringen som i stället ska tjäna till att Porsches andel i Rimac inte minskar.
– Vi var övertygade om företagets potential redan 2018 och är glada att vi med vårt engagemang kunde bidra till dess framsteg och nuvarande framgång, säger Lutz Meschke som sitter i ledningen för finansavdelningen hos Porsche.
Rimac vill använda pengarna från den senaste investeringsrundan till avdelningen Rimac Technology. Den fokuserar på utveckling av komponenter som batteriteknik till eldrivna prestandabilar.
Alltså precis det som en investerare som Porsche hoppas kunna ta del av till framtida modeller.
Även koncernen Hyundai, där även Genesis och Kia ingår, har investerat i och samarbetar med Rimac. För några veckor sedan påstods det att samarbetet var avslutat och att Hyundai ville sälja sina andelar. Orsaken uppgavs enligt branschtidningen Automotive News bland annat vara Porsches stora ägarandel i Rimac.
Det dementerades senare av både Hyundai och Rimac som meddelade att de båda fortfarande samarbetar kring flera projekt.
Att det finns en nära relation mellan Rimac och Porsche visar sig inte endast genom investeringarna. Förra året bildade de båda tillverkarna ett gemensamt bolag som tog över Bugatti.