Pressat pris och plats för sju i Opel Frontera
Carl Undéhn
14 maj 2024
Med sin senaste elsuv återupplivar Opel det gamla modellnamnet Frontera. Bilen visades redan för några veckor sedan, men då utan att avslöja en hel del detaljer. Nu har nya Opel Frontera haft officiell premiär och med det fyller Opel på med i alla fall en del ny information.
Till skillnad från den större suven Grandland använder Frontera inte ägaren Stellantis nya elbilsplattform STLA Medium. Frontera delar i stället teknik med Citroën ë-C3, vilket betyder plattformen CMP Smart Car som tagits fram för billiga elbilar. Just Citroën ë-C3 är med sitt startpris från 299.900 kronor också Sveriges billigaste elbil.
Även Opel Frontera ser ut att kunna få ett lågt pris. Vad den kostar i Sverige har ännu inte meddelats, men nere på kontinenten börjar Opel Frontera på 29.000 euro vilket motsvarar 340.000 kronor. För det ska du få ingångsversionen där Opel lovar en räckvidd “över 300 kilometer” – exakta WLTP-siffror avslöjas inte.
Förmodligen handlar det då om samma motor med 113 hästkrafter och LFP-batteri på 44 kWh som vi hittar hos Citroën ë-C3. Inte heller här avslöjar Opel några detaljer ännu. När det kommer till snabbladdning kan vi räkna med samma effekt som hos Citroën ë-C3, det vill säga som mest 100 kW för att ladda från 20 till 80 procent på 26 minuter.
Däremot får vi veta att Opel Frontera ska erbjudas i en Long Range-version med omkring 40 mils räckvidd samt möjligheten att få den i ett sjusitsigt utförande. Och det i en kaross som mäter 4,38 meter på längden.
Redan när Opel visade de första bilderna på Frontera i april trykte de på arbetet med att skapa en rymlig insida. Hur det ser ut med benutrymmet på den tredje raden får vi återkomma med efter en provkörning. Bagaget rymmer i alla fall 460 liter, eller upp till 1.600 liter med fällda säten. I framsätet hittas två skärmar på 10 tum med förarinformation och infotainmentsystem.
Dock inte hos instegsversionen där skärmen för infotainmentsystem har ersatts med en “Smart Phone Station” där den egna mobilen agerar infotainmentskärm. Genom att koppla upp sig med Opels app ska det då gå att styra funktioner på mobilen med knapparna på ratten.