”Premium” ska locka fler kunder till Polestar i år

Carl Undéhn

Carl Undéhn

23 jan 2024

Det var ingen rolig nyhet för Polestar som banken SEB kom med förra veckan. I sin analys av Volvo, som äger 49,5 procent av Polestar skrevs värdet för båda märken ned. För Polestars del till noll kronor och Volvos ägande av Polestar anses av SEB inte ha något värde alls.

Analysen har mött kritik från bland annat tidigare Volvochefen Håkan Samuelsson, som idag sitter i styrelsen för Polestar. Till bland annat Dagens Industri sa han att han på lång sikt är ”övertygad om att Polestar har ett värde för Volvo Cars”.

Polestar vd Thomas Ingenlath tror på bättre försäljning i år.

Polestars chef Thomas Ingenlath väljer att se positivt på framtiden. Orsaken är att både den försenade större elsuven Polestar 3 och den något mindre crossovermodellen Polestar 4 båda börjar säljas i år. För Polestar 4 kom försäljningen även i gång i Kina redan i december, där det hann levereras omkring 800 exemplar innan årsskiftet. Totalt levererade Polesstar 54.600 bilar, vilket var färre än målet på 60.000.

Och när Tesla återigen utmanar konkurrenter genom nya prissänkningar på sin elsuv Model Y ser han ingen anledning till att ge sig in i ett priskrig.

– I vårt segment handlar det mindre om priskrig och mer om konsumenternas aptit. Vi måste locka dem och få dem att spendera pengar på en ny elbil i premiumsegmentet, säger han till nyhetsbyrån Reuters.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!