Annons:

Priset klart – tre sänglägen i supersnabbladdande Smart #5

Carl Undéhn

Carl Undéhn

24 mar 2025

Smart utökar nu sitt modellprogram med den hittills största modellen från märket, som idag är ett samarbete mellan kinesiska Geely och Mercedes. Med Smart #5 lanseras en mellanstor elsuv som mäter 4,7 meter på längden och har ett axelavstånd på 2.9 meter. Något som ger gott om plats på insidan och den som vill kan fälla sätena och välja mellan tre olika sänglägen.

Den som hellre sitter upp hittar uppvärmda säten bak, och även fram får vi anta även om det inte nämns. Bagaget rymmer 630 liter, eller upp till 1.530 liter med fällda säten. Bakom ratten hittas en skärm på 10,25 tum som instrumentering, samt en head up-display, och utmed hela instrumentbrädan breder ytterligare två 13-tumsskärmar ut sig monterade i en ram. När Smart #5 hade premiär förra året trycktes det på en smart röststyrning som arbetar med artificiell intelligens. Med det ska bilen förstå röstkommandon för navigering och även göra det möjligt att styra en del av bilens funktioner.

Instegsversionen Smart #5 Pro kostar från 566.800 kronor och har ett LFP-batteri på 76 kWh som ger en räckvidd på 46,5 mil. Här används ett 400-voltssystem som gör att det går att ladda med som mest 150 kW. Tiden för att fylla batteriet från 10 till 80 procent ska vara en halvtimme. Smart #5 Pro har en elmotor på bakaxeln med en effekt på 250 kW, ett vridmoment på 373 Nm och klarar 0-100 km/h på 6,9 sekunder.

Betydligt snabbare laddar modellerna Smart #5 Pro+ från 616.800 kronor och den fyrhjulsdrivna Pulse från 661.800 kronor, som använder ett annat batteri med NMC-kemi på 100 kWh. Här hittas ett 800-voltssystem som gör att bilen kan ladda med upp till 400 kW och genom det fyllas från 10 till 80 procent på 18 minuter. Räckvidden med det större batteriet anges vara upp till 59 mil och Smart #5 kommer med Plug and Charge-funktion där laddningen startar automatiskt när bilen kopplas in vid vissa laddstationer. Vilka det är framgår däremot inte.

Smart #5 Pro+ har också motorn på bakaxeln, men med en något högre effekt på 267 kW. Vridmomentet är också här 373 Nm och 0-100 km/h går på 6,5 sekunder. Smart #5 Pulse är fyrhjulsdriven med dubbla elmotorer som ger en gemensam effekt på 432 kW, ett vridmoment på 643 Nm och 0-100 km/h går här på 4,9 sekunder. Med fyrhjulsdrift erbjuds Samrt #5 även i versionen Summit från 678.800 kronor som går att få med elektriskt dragfäste samt takplattform och sidosteg som tillval. Båda fyrhjulsdrivna versioner har de fem offroad-lägena adaptiv, sand, snö, lera och sten.

Säljstart för Smart #5 är planerad till sommaren.

Annons: