Rimac navet för utveckling av eldrivna supersportbilar
Carl Undéhn
30 aug 2022
Kroatiska Rimac har på drygt tio år blivit en viktig spelare i elektrifieringen av supersportbilar. När den 20-årige Mate Rimac 2008 bestämmer sig för att bygga världens bästa sportbil är det självklart att den ska vara eldriven.
Orsaken ligger mer i elmotorns prestanda och vridmoment än någon tanke på att minska utsläpp.
– Den som vill göra något för miljön måste inte ha en elbil utan bör äta mindre kött, har Mate Rimac sagt i en intervju.
Från den första elkonverteringen av en BMW från 1984 hemma i garaget har Rimac nu börjat med börjat leverera sin första serietillverkade bil, Nevera.
Med fyra elmotorer, 1 914 hästkrafter och en toppfart på 412 km/h tycks Rimac ha uppnått sitt mål med världens bästa supersportbil.
Nevera byggs endast i 150 exemplar, men tekniken den baseras på kommer spridas till fler bilar än så. Porsche, som investerade tidigt i Rimac, äger idag 24 procent av Rimac Autmobili och gick i somras in med ytterligare pengar.
Sedan förra året äger Porsche och Rimac gemensamt den klassiska franska sportbilstillverkaren Bugatti. I ett första steg uppges Rimac arbeta på en efterföljare till dagens Bugatti Chiron som får en hybriddrivlina. Enligt branschtidningen Automobilwoche kommer den få en elmotor med en effekt på över 1 000 hästkrafter. Tillsammans med en åttacylindrig bensinmotor ska den totala effekten överstiga 2 000 hästkrafter.
Även Ferrari drar i Rimac och vill använda företagets teknik för en eldriven modell som väntas lanseras 2025. Den ska då använda sig av ett högpresterande batteri med solid state-teknik som också det ska utvecklas av Rimac.
Men Rimac uppges också vara inblandad i kommande modeller från Porsche – eventuellt även en helt eldriven Porsche 911. Porsche höjde nyligen målen för försäljningen av elbilar som nu ska utgöra 80 procent till 2030. Tidigare hette det att ”elektrifierade modeller”, alltså även hybridbilar, skulle stå 80 procent av försäljningen till 2030.