Rimac visar produktionsfärdig version av nya supersportbilen

Carl Undéhn

Carl Undéhn

2 jun 2021

Kroatiska Rimac Automobili vill göra världens bästa supersportbil. Om de verkligen har lyckats får vi återkomma till efter en provkörning, men på pappret är det helt klart imponerande vad det lilla och unga företaget har tagit fram.

Det är Rimacs andra bil, som i konceptfasen gick under namnet ”Concept Two”, som nu visas i produktionsfärdig version. I samband med det har den även fått namnet ”Nevera”, ett kroatiskt begrepp för en våldsam medelhavsstorm.

Med tanke på bilens minst sagt imponerande prestanda känns det som ett träffande namn.

Bilens fyra elmotorer, en vid varje hjul, ger en total effekt på 1 914 hästkrafter och svindlande 2 360 Nm. Med sådana specifikationer räcker det inte med att mäta tiden för 0 till 100 km/h som är avklarat på endast 1,97 sekunder – alltså knappt innan man hunnit fatta vad som händer.

Därför anges även siffror för 0 till 300 km/h, som klaras på 9,3 sekunder. Först vid 412 km/h är det slut på det roliga och därmed klassas Rimac Nevera som en av de snabbaste produktionsbilarna någonsin.

I bilen sitter det egenutvecklade batteriet på 120 kWh som genom formen av ett H och sin placering i mitten bidrar till bilens styvhet och bärande struktur av chassit i kolfiber. Räckvidden anges vara 55 mil enligt WLTP, men med tanke på elmotorernas effekt är det nog en sträcka som endast uppnås vid försiktig körning.

Men med snabbladdning möjligt med upp till 500 kW är det nog ett mindre problem och att ladda från noll till 80 procent ska ta 22 minuter.  

Neveras prestanda ställer krav på bromsarna som består av 390 mm kolfiberkeramiska bromsar som enligt Rimac även ska bidra med mer bromskraftåtervinning än någon annan elbil.  

Trots sina sportiga egenskaper ska fokus ha legat på att göra en komfortabel bil som inte bara hör hemma på tävlingsbanan. Elektroniskt styrda dämpare och aktiv höjdjustering ska bidra till en kombination av bekväm långkörning och prestanda när det jagas varvtider.

Bilen har plats för två personer och även deras bagage, något som enligt Rimac gör Nevera till både en supersportbil och en grand tourer för semesterresan.

På insidan finns en skärm bakom ratten med digital instrumentering, samt ytterligare två pekskärmar där den ena sitter lågt i mittkonsolen och den andra framför passagerarsätet.

För att kunna fokusera på körupplevelsen visas nödvändig körinformation på skärmarnas övre delar. Infotainment, vilket borde spela en mindre angörande roll i en bil som Nevera, har förpassats till skärmarnas nedre delar.

För att hjälpa förare att verkligen få ut det mesta av Neveras prestanda hittas en ”Driver Coach” med artificiell intelligens. Den samlar in data från din körning och ger tips på hur du kan förbättra varvtiderna. Nevera är även förberedd för självkörning genom 12 ultraljudsensorer, 13 kameror och 6 radarsensorer.

Nevera kommer att byggas i 150 exemplar och kunderna kan välja mellan fyra olika versioner med ett startpris på omkring 20 miljoner kronor. Då ingår även en signatur från Rimac Automobilis grundare Mate Rimac.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!