Roadside Assistance slopas – Fisker-ägare bör ”utforska alternativ”

Carl Undéhn

Carl Undéhn

6 maj 2024

Sedan säljstarten av Fisker Ocean ingick tjänsten ”Roadside Assistance”. Något som innefattade hjälp dygnet runt under 6 år eller 10.000 mil vid problem som punktering, utelåsning eller strömavbrott genom att kontakta Fisker genom bilens app.

Men det är en tjänst som nu har dragits in för både kunder i Sverige och andra europeiska länder. ”Trots våra bästa ansträngningar måste vi tyvärr meddela att Fisker Roadside Assistance från och med den 4 maj, inte längre kommer att vara tillgänglig”, meddelade företaget sina kunder i ett mail i fredags. Den som kör en Fisker Ocean bör därför ”utforska alternativ genom din nuvarande bilförsäkring och/eller bilklubbmedlemskap” går det att läsa i mailet.

Nyheterna om ekonomiska problem för Fisker har avlöst varandra de senaste månaderna. Förhandlingar kring ett samarbete och en investering från en annan, icke namngiven tillverkare har avbrutits och Fisker har infört stora rabatter på tillgängliga lagerbilar. Tillverkningen av fler bilar hos Magna i Österrike har satts på paus och nu kommer nya uppgifter som pekar mot att det inte kommer återupptas någon tillverkning.

Enligt den österrikiska nyhetsbyrån APA har Magna meddelat sina anställda att 500 arbetsplatser riskerar att försvinna. Orsaken ska vara att de planerade upp till 23.000 exemplar om året av Fisker Ocean som skulle byggas där nu inte blir av. Förra året byggde Magna 10.193 exemplar av bilen, varav endast 4.929 stycken levererades till kunder.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: