Så långt kör BMW iX med batteri från ONE
Carl Undéhn
4 dec 2023
Den amerikanska batteriutvecklaren Our Next Energy, eller ONE, fick stor uppmärksamhet förra vintern. Genom att montera in sitt egenutvecklade batteri i en Tesla Model S lyckades de köra 120 mil på en laddning. Då inte vid något test i laboratormiljö, utan på allmänna vägar i delstaten Michigan med en genomsnittshastighet på 90 km/h och i kyligt vinterväder.
Det väckte bland annat BMW:s intresse som inledde samarbete med företaget för att testa tekniken med elsuven BMW iX. Med BMW:s batteriteknik har den en räckvidd på 63 mil. När iX nu har testats med ett batteri från ONE lyckades bilen köra 97,9 mil innan det var dags att ladda.
I batteriet kallat Gemini använder ONE en teknik de kallar ”duokemi” med både LFP-celler och celler utan anod men med hög energidensitet. Tillsammans ska det kunna ge elbilar med en räckvidd på 600 miles, alltså 96,6 mil. Något som nu alltså överträffades med BMW iX, som körde 608,1 miles, eller 97,9 mil, på en laddning.
– Gemini-batteriet har bevisat att det kan fördubbla räckvidden för elbilar och därmed övervinna den största hindret för elektrifiering, säger Mujeeb Ijaz som är chef och grundare av ONE.
Samtidigt uppger företaget att tekniken kräver 20 procent mindre litium och 60 procent mindre grafit jämfört med batterier som använder de idag vanliga NMC-celler. Tack vare att en stor del av Geminibatteriet använder LFP-celler minskas också behovet av nickel och kobolt.
– De över 600 miles som BMW iX, utrustad med Gemini, har uppnått är en imponerande demonstration. Vi gillar att samarbeta med teamet på ONE och ser fram emot att ta nästa steg tillsammans, säger Jürgen Hildinger som är chef för BMW Group New Technologies.
De stegen handlar om att fortsätta optimera tekniken hos Gemenibatteriet med målet att lanser det kommersiellt. Någon tidsplan för det finns däremot inte vare sig från ONE eller BMW.