Så tänker sig Hyundai framtiden – här är nya konceptet
Lotta Hedin
5 mar 2020
Bilsalongen i Geneve ställdes in, men via en garanterat influensasmittsäker videopresentation tidigare i veckan avtäckte Hyundai sitt nya elbilskoncept ”Prophecy”.
Konceptbilen uttrycker Hyundais designvision och vad företaget kallar ”Optimistic Futurism”.
– Med Optimistic Futurism är vårt mål att skapa en känslomässig koppling mellan människor och bilar, sa SangYup Lee, chef för Hyundais globala designcenter.
Rena linjer, minimalistisk struktur och aerodynamik lyfts fram som grundbultar för designen. Till exempel ska propellerformen i bilens hjul tvinga luft att sugas in och flöda längs med karossen.
Under stötfångaren finns också ett brett luftintag som ska ta in friskluft för att kyla batterierna.
Istället för en ratt styrs bilen med joysticks, som ska ge en ”helt ny men lugnande bekant och intuitiv körupplevelse”. Genom två styrspakar som kan vridas åt höger och vänster, en i mittkonsolen och en annan i dörren kan förarna styra bilen.
Hyndai nämner inget om räckvidd eller andra tekniska detaljer för konceptet, och inte heller någon tidpunkt för när det skulle kunna komma på tal för verklig produktion. Däremot berättade ledande personer om företagets övergripande elektifieringsstrategi vid avtäckningen:
Planen är att investera nästan 50 miljarder euro i forskning och utveckling av framtida modeller innan 2025.
Hyundai har som mål att sälja mer än 670 000 batteri- och bränslecellsdrivna elbilar årligen från dagsläget och finnas med i topp tre som elbilstillverkare globalt.
I Europa ska mer än 75 procent av produktutbudet vara elektrifierat mot slutet av 2020, och redan det här året ska 80 000 nollutsläppsbilar tillhandahållas för europeiska kunder, enligt Hyundais målsättning.