Elbilen logo Meny

Sono Motors tittar på olika möjligheter för tillverkning av Sion

Sono Motors har precis genomfört en lyckad notering på den amerikanska NASDAQ-börsen. Med det räddades det unga start up-företaget från konkurs och nu ska tillverkningen av Sion, deras elbil med solceller integrerade i karossen, till slut komma i gång.

Då har det i alla fall låtit från Sono Motors själva, men var det kommer att ske är fortfarande oklart. Den senaste tiden har det uppstått frågetecken kring planerna att bygga bilen hos NEVS i Trollhättan. Officiellt ska tillverkningen av förserieexemplar dra i gång nästa år och serietillverkning 2023. Det skulle då bli första gången på många år som det återigen byggs bilar i Saabs gamla fabrik som NEVS köpte efter konkursen 2011.

Men NEVS vd Stefan Tilk gick tidigare i år ut och sa att det inte finns något avtal kring tillverkning av Sion hos dem.

– Först måste de genomföra sin börsintroduktion och få in pengar. Sedan kan vi börja diskutera, sa han i oktober till Dagens Nyheter.

Det är precis vad Sono Motors nu har gjort. Någon bekräftelse på att banden nu kan börja rulla hos NEVS har vi ändå inte fått. Under en frågerunda med de som förbokat Sion meddelade Thomas Hausch, operativ chef hos Sono Motors, att ”NEVS förblir vår produktionspartner”. Slutförhandlingar kring samarbetet är planerade till nästa månad.

– Vi är övertygade om att det kommer att fungera med NEVS, sa han.

Men många som förbokat en Sion har väntat länge och ville därför veta vad som händer om de inte kommer överens med NEVS.

– Vi har talat på hög nivå med flera europeiska kontraktstillverkare, löd svaret från Thomas Hausch.

Mest troligt är då att tillverkningen hamnar i Österrike hos Magna Steyr. Där ska bland annat Fisker börja tillverka elsuven Ocean nästa höst och även den svenska uppstickaren Volta Trucks har ett avtal om tillverkning av deras eldrivna lastbil.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2021-11-25