Stellantis höjer tempot i elektrifieringen – ska bygga en miljon elmotorer om året
Carl Undéhn
21 dec 2022
Opel Mokka-E byter nästa år namn till Mokka Electric och får längre räckvidd. Peugeot e-208 får behålla namnet, men även det är en modell som 2023 kan se fram emot att köra längre mellan laddningarna. Samma sak gäller elsuven DS 3 E-Tense.
Orsaken är inte att de tre modellerna får ett större batteri utan Stellantiskoncernens nya, mer effektiva elmotor kallad M3. Som grädde på moset höjer den också effekten till 156 hästkrafter jämfört med tidigare 136.
Den nya elmotorn hamnar också i de kommande modellerna Peugeot e-308 och Opel Astra Electric – två modeller som även kommer som klassiska kombis. Också elsuven Jeep Avenger utrustas med motorn som Stellantis uppenbarligen har stora planer med.
Senast 2024 ska den tillverkas i en miljon exemplar om året i koncernens franska fabrik i Trémery nära gränsen till Tyskland. Beslutet om att skruva upp produktionen av elmotorer beskrivs av Stellantis som ett viktigt steg i koncernens mål om att endast sälja eldrivna modeller i Europa från 2030.
Genom egen tillverkning av elmotorer i stor skala vill Stellantiskoncernen helgardera sig mot de problem i leveranskedjor som påverkat biltillverkare det senaste året.
– Genom att kontrollera vår värdekedja för elektrifiering säkerställer vi vårt teknologiska oberoende i samband med ekonomiska och geopolitiska kriser samtidigt som vi mildrar effekterna av denna dramatiska förändring för våra anläggningar och anställda, säger chefen för Stellantiskoncernen Carlos Tavares.
Om de även säkrat upp tillgångar på alla de material och komponenter som behövs för tillverkningen är oklart. Stellantis trycker i alla fall på att motorerna kommer använda “viktiga elektriska komponenter” som tillverkats inom Frankrike.
Förutom Peugeot, Opel, DS och Jeep ingår bland annat Citroën, Fiat, Alfa Romeo, Lancia och Maserati samt amerikanska märken som Chrysler och Dodge i Stellantiskoncernen.