Svolt visar snabbladdande och extremt hållbara batterier

Carl Undéhn

Carl Undéhn

13 jan 2025

Kinesiska Svolt ser ut att lägga ned sina planer på en ny europeisk batterifabrik i Tyskland. Men utvecklingen av nya batterier är inget som de dragit ned takten på. Det stod klart när tillverkaren återigen ordnade eventet Battery Day för att visa nyheter.

Bland annat det nya batteriet döpt till Fenxing som uppges kunna ladda från 10 till 80 procent på endast 8,5 minuter. Det ska handla om vad som kallas ett Short Blade-batteri, alltså en konstruktion där cellerna i batteriet har formen av stänger men då kortare än de som används av det framgångsrika Blade-batteriet från Byd.

Vad som inte framgår är vilken kemi batteriet använder. Redan i slutet av 2023 presenterade Svolt ett så kallat short blade-batteri som använde LFP-kemi och då uppgavs kunna laddas fullt på 10 minuter. Det nu presenterade Fenxing-batteriet uppges ha en energidensitet på 185 Wh/kg, vilket antyder att det handlar om ett LFP-batteri.

Utöver det snabbladdande Fenxing-batteriet visade Svolt även annan variant med fokus på att kunna hålla under lång tid. Enligt tillverkaren ska kunna användas av en elbil under 15 år vilket ska motsvara en körsträcka på 600000 kilometer och klara 5.000 laddcykler.

Hållbart var även den tredje nyheten som var ett batteri framtaget för extrema förhållanden och därför är tänkt att användas av terrängfordon. Det namnlösa batteriet ska tåla temperaturer på mellan minus 43 grader upp till 60 graders värme. Även vid isande temperaturer som minus 20 grader ska det ha en hög prestenda och den första modellen att använda batteriet är terrängbilen Tank 500 Hi4-Z från Great Wall Motors. Hur snabbt det kan laddas nämndes inte, men batteriet ska ha stöd för 800-voltsteknik.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!