Uppgift: Då kommer Hyundai N Vision 74 ut på vägarna
Carl Undéhn
28 dec 2023
Det är ont om vätgasdrivna personbilar. Toyota Miray och Hyundai Nexo står i princip för hela försäljning. Men Toyota ska även släppa sin modell Crown med bränsleceller och nu ser det ut som att Hyundai kommer göra verklighet av sitt koncept N Vision 74.
Under elbilsmässan eCarExpo i Stockholm i början av året fanns N Vision 74 dessutom att beskåda på plats.
Bilen bygger vidare på en planerad sportversion av Hyundais första massproducerade modell Pony ritad av Giorgetto Giugiaro. En version som aldrig blev av, men skisserna för den har legat som grund till N Vision 74. Om karossens linjer får dig att tänka på ikoniska DeLorean DMC-12 är det ingen slump.
Även det är en bil designad av Giorgetto Giugiaro, liksom andra klassiska prestandabilar som BMW M1 och Lotus Esprit.
Enligt koreanska medieuppgifter har Hyundai nu bekräftat att konceptet nu ska bli verklighet och sättas i serietillverkning i början av 2026.
Men om du vill lägga vantarna på den 70-talsosande modellen gäller det att vara snabbt. Och eventuellt även ha en stor plånbok.
För ”serietillverkning” betyder i det här fallet en ytterst begränsad serie på 100 exemplar. 70 stycken kommer säljas till intresserade och resten uppges vara planerade för motorsport.
N Vision 74 är däremot inte en helt vätgasdriven modell utan en vätgashybrid med ett batteri på 62,4 kWh samt en vätgastank på 4,2 kilo där bränslecellen agerar räckviddsförlängare.
Apropå räckvidden så har den enligt de koreanska medierna nu minskat något, från tidigare 60 mil till att nu vara mellan 40 och 50 mil.
Å andra sidan har antalet hästkrafter skruvats upp från tidigare omkring 500 till nu 800 hästkrafter.