Var fjärde nyregistrering i januari var en ren elbil

Patrick Ekstrand

Patrick Ekstrand

3 feb 2022

Mer än var fjärde av de närmare 20000 personbilar som registrerades i januari var en ren elbil. Jämfört med samma månad i fjol var ökningen 367 procent, uppger branschorganisationen Bil Sweden.

Laddhybrider var något mer populära, med en marknadsandel på 27 procent. Till skillnad från batteribilarna backade de dock med 7 procent jämfört med januari 2021.

Osäkerhet kring elbilsbonusen kan enligt Bil Swedens vd Mattias Bergman vara en anledning till den massiva försäljningsökningen för rena elbilar.

– Det råder fortfarande en del oklarheter kring de föreslagna skärpningarna i bonus-malussystemet som ska ske under året. Det handlar om ett bonustak, sänkt bonus och nya bonusgränser för laddhybrider och sänkta malusgränser. 2023 sänks även bonusen för elbilar. Regeringens besked i början av november om att bonusförändringarna skjuts upp i tre till sex månader var bra, men tidpunkten är ännu inte fastlagd, säger Bergman.

– Kunder som beställt fordon behöver veta vilka regler som gäller när leverans sker, vilket idag är svårt.

Ägarna till många av de rena elbilar som registrerades i januari kommer kanske inte ens att få ut någon bonus. Den ska betalas ut ett halvår efter registreringen och borde alltså komma i sommar. Samtidigt var årets bonuspott på 3,9 miljarder kronor tingade redan i mitten av januari, vilket tidningen Elbilen har rapporterat om.

– Den som fram till mitten av december köpte en bil med rätt till klimatbonus kommer få sina pengar, sa då Mats Einarsson på Transportstyrelsen.

Tidigare år har regeringen skjutit till nya medel när bonuspengarna har tagit slut, men ännu har inget besked kommit om hur det blir den här gången. Einarsson var dock förhoppningsfull.

– Det kommer behövas några miljarder till för i år. I värsta fall kan det dröja fram till januari 2023 innan utbetalningen sker, men det tror jag inte, sa han.

Statistiken visar också att andelen privatpersoner som leasar sin bil ökade från 49 till 54 procent från 2020 till 2021. Privatleasing är dessutom ännu vanligare bland elbilsägare. Under förra året leasades åtta av tio laddhybrider och två av tre elbilar.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!