Volkswagen ID.4 – bakhjulsdriven först, fyrhjulsdrift kommer sedan
Lotta Hedin
25 jun 2020
Volkswagen har visat upp den produktionsklara versionen av sin eldrivna suv VW ID.4, som under visningsskedet gått under namnet ID CROZZ. ID.4 blir den andra elbilen efter ID.3 som VW bygger på MEB-plattformen.
Modellen ska lanseras senare i år, och ska enligt Volkswagen nå marknaden som en helt koldioxidneutral bil som producerats helt med förnybar el.
ID.4 kommer till en början med bakhjulsdrift, men en fyrhjulsdriven version av bilen ska komma längre fram. Något datum för det avslöjas dock inte.
Enligt Volkswagens Ralf Brandstätter, som är chef för modellen, ska suvens design vara utformad på ett mycket aerodymamiskt sätt, vilket ska ge en räckvidd på upp till 500 kilometer beroende på vilken version och vilket utrustningspaket man väljer.
ID.4 ska produceras och säljas både i Europa, USA och Kina.
VW ID.1 spås komma 2023. Från 2023 kommer Volkswagens minsting e-Up! ersättas av en ID.1 på MEB-plattformen, skriver Car Magazine.
Enligt tidningen har VW-chefen Ralf Brandstätter berättat att företaget planerar en liten elbil med en prislapp på mindre än 20 000 euro, och att man kan krympa ner MEB-arkitekturen för att få ner kostnaderna.
Att stoppa in batterier i en bil som ursprungligen designats för en vanlig motor, som man gjort med e-Up ska ha varit ett ”stepping stone-projekt”, enligt Brandtsätter.
Enligt Car Magazine kommer man kunna vänta sig två olika batteristorlekar, på 24 respektive 36 kWh. Den större storleken skulle uppskattningsvis kunna ge en räckvidd på 300 kilometer.