VW och QuantumScape nära genombrott för solid state

Carl Undéhn

Carl Undéhn

15 jul 2024

Tekniken för batterier utvecklas snabbt och den senaste tiden har det ofta handlat om framsteg med de billigare LFP-batteierien som då har presenterats av de stora kinesiska batteritillverkarna. När det kommer till prestanda hoppas bilindustrin däremot sedan länge på ett genombrott för de så kallade solid state-batterierna. Med en fast i stället för flytande elektrolyt är det möjligt att ta fram batterier med längre räckvidd, snabbare laddning och mer säkerhet än idag.

En lovande utvecklare kring solid state är amerikanska QuantumScape och Volkswagenkoncernen investerar sedan ända sedan 2012 i företaget. I början av året meddelade Volkswagen resultatet av tester med celler från QuantumScape som då ska ha levererat över förväntan.

Genom det långa samarbetet har Volkswagens batteribolag PowerCo nu inlett ett nytt samarbete med QuantumScape som ger den tyska biljätten förtur till tekniken. Enligt avtalet får PowerCo en icke exklusiv men tidig licens för en produktionskapacitet på 40 GWh om året, men mängden kan också förhandlas om och fördubblas.

I praktiken innebär det att PowerCo och QuantumScape gemensamt ska driva på för storskalig tillverkning av solid state-batterier. Något som ingen tillverkare ännu lyckats med. Men enligt chefen för PowerCo, Frank Blome, är de båda företagen nu på väg att lösa saken.

– QuantumScapes teknologi är på väg in i en avgörande fas där vi kan använda vår expertis, våra resurser och vårt globala produktionsnätverk för att bidra till att göra steget mot industriell produktion möjligt, säger han i ett uttalande.

Cellerna från QuantumScape använder en keramisk separator som gör det möjligt att anoder helt av litiummetall. Vilket i sin tur ska ge batteriet en extremt hög energidensitet. Den första generationen av QuantumScapes batteriet har tidigare uppgetts ha en energidensitet åp 800 Wh/L, eller motsvarande 350 Wh/kg. Det kan jämföras med dagens batterier som sällan överstiger 200 Wh/kg.

En orsak till de positiva förväntningarna hos PowerCo och QuntumScape hittas hos de lyckade testerna som vi fick höra om i början av året. Cellerna som testades uppges ha bestått av 24 lager och därmed motsvara de som även är tänkta att volymtillverkas. Ännu kommer det dock att dröja innan vi får se bilar från Volkswagen med solid state-batterier och produktionen väntas vara igång vid slutet av decenniet.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons:
Annons: