VW ID.7 med större batteri och som GTX – så långt går den
Carl Undéhn
5 jun 2024
Volkswagen fortsätter att spotta ur sig GTX-versioner av sina eldrivna ID-modeller. Turen har nu kommit till ID.7 som bjuder på fyrhjulsdrift från dubbla elmotorer med en gemensam effekt på 250 kW, eller 340 hästkrafter. Det betyder att halvkombin får samma drivlina som den redan visade kombiversionen ID.7 GTX Tourer.
Med GTX-emblem klarar Volkswagen ID.7 sprinten från 0-100 km/h på 5,4 sekunder. Den är 1,1 sekunder snabbare än den tidigare, bakhjulsdrivna versionen av ID.7 med 286 hästkrafter. ID.7 GTX får också det nya, större batteriet på 86 kWh som vi tidigare sett hos den förlängda, sjusitsiga versionen av ID. Buzz GTX. Räckvidden anges till 59,5 mil och batteriet kan laddas med upp till 200 kW som gör det möjligt att fylla batteriet från 10 till 80 procent på 26 minuter.
ID.7 GTX står på de nya 20-tumsfälgarna med det skandinaviskt klingande namnet Skagen. Utöver det har karossen fått en del GTX-typiska inslag som den triangelformade varselljusen i fronten samt belyst Volkswagenlogo både fram och bak. På insidan hittas röda sömmar för mer sportig känsla och innerbelysningen går att ställa i 30 olika färgnyanser.
Volkswagen passar också på att lansera de nya bakhjulsdrivna versioner ID.7 Pro S och ID.7 Tourer Pro S som också de får det större batteriet på 86 kWh, jämfört med 77 kWh tidigare. Med det kommer ID.7 Pro S nu upp i den från början lovade räckvidden på 70 mil – eller 70,9 mil, för att vara exakt. Kombiversionen ID. Tourer Pro S får med det större batteriet en räckvidd på 69 mil, jämfört med de 60,4 mil som ID.7 Tourer Pro med batteriet på 77 kWh tar sig på en laddning.
Volkswagen börjar ta emot beställningar av ID.7 GTX, ID.7 GTX Tourer samt ID.7 Pro S och ID.7 Tourer Pro S “inom kort”. Några svenska priser har ännu inte meddelats.