VW ID.3 gör Sverigedebut
Lotta Hedin
9 dec 2019
Den första Volkswagens ID.3 har rullat in på svensk mark och visats upp hos VW i Stockholm.
Det är den första modellen, specialversionen ID.3 1st som visas. Utseendemässigt det dock ingen skillnad från ”vanliga” serieproducerade ID.3:an, som marknadslanseras under våren/sommaren.
ID.3 1st som vi har framför oss tillverkas i 30 000 exemplar och kommer börja levereras ut i sommar till de kunder som var snabbast med att förboka. Enligt Sofia Granfors, e-mobility manager på VW Sverige tillhör Sverige de länder där efterfrågan varit allra störst. Men exakt hur många av de 30 000 bilarna som kommer hamna här får vi inte veta.
Alla ID.3 1st-bilarna är utrustade med ett 58 kWh stort batteri, trefas AC-laddning och ska kunna ta emot 100 kW snabbladdning. Bilen kommer i tre olika utrustningsnivåer, och priset ska starta på under 410 000 kronor.
ID:3 kommer senare, med start under våren, kunna beställas med tre olika batteristorlekar: 45, 58 och 77 kWh. Räckvidden ligger på 330, respektive 420 eller 550 kilometer enligt WLTP. Priset för versionen med det minsta batteriet ska starta under 350 000 kronor, enligt Volkswagen.
Hur är det då att sitta i bilen? ID.3 har yttermått som en Golf, men en egen stil med kortare överhäng och längre hjulbas. Volkswagen har utlovat att bilen invändigt ska kännas betydligt rymligare än Golfen – trots samma yttermått – och det stämmer. Det finns mer luft i framsätet och mer benutrymme i baksätet. Mittkonsolen fram innehåller inget annat än mugghållare och plats för mobil och lite annan förvaring. Ingen traditionell växelspak i mitten – den har istället placerats bakom ratten.
ID. 3 är enligt VW förberedda för V2G, Vehicle to Grid, alltså att kunna skicka ström från biles batteri till elnätet. Vad som saknas är enligt VW:s Sofia Granfors en uppdatering av bilens mjukvara, och teknik, motsvarande laddboxar som tillåter återmatning.
– Vi räknar med att kunna ha en V2G-lösning på plats under 2021, säger Sofia Granfors.