Leafs succé ger Nissan huvudbry
Patrick Ekstrand
24 feb 2015
Att vara störst på marknaden är inte bara angenämnt. Sedan Nissan Leaf introducerades i USA för drygt fyra år sedan har fler än 77 000 bilar sålts och en biltillverkare som har sålt 200 000 elbilar i landet får inte längre någon draghjälp av den statliga miljöbilsbonusen på 7 500 dollar.
Om trenden fortsätter dröjer det inte särskilt länge innan företaget har uppnått gränsen – bara förra året såldes över 30 000 Leaf i USA.
– Eftersom vi var först ut på marknaden bör vi vara bland de första som når 200 000, säger Pierre Loing, Nissan-chef i USA till Wards Auto. Han är kritisk till systemet då det straffar tillverkare som har lyckats övertyga många att övergå till utsläppsfria bilar.
Nu hoppas Loing att det finns utrymme för förhandlingar. En annan faktor som skulle kunna rädda den framtida försäljningen är radikalt minskade tillverkningskostnader, särskilt för en av nyckelkomponenterna.
– Minskade batterikostnader är mycket viktigt, säger han till branschtidningen och lägger till att kostnaden inte har minskat lika snabbt som företaget hoppades.