Polestar missade även sänkta försäljningsmål
Carl Undéhn
12 jan 2024
Polestars ursprungliga plan var att sälja 80.000 bilar under under 2023. Det skrevs sedan ned, delvis på grund av att säljstarten av Polestar 3 försenades till i år på grund av strul med mjukvara. Målet sänktes till mellan 60.000 och 70.000 bilar, en siffra som i slutet av året ändrades till just 60.000.
Men inte heller de sänkta målen uppnåddes när det nu står klart att Polestar under 2023 lyckades sälja 54.600 bilar. Det är en ökning med sex procent jämfört med året innan, då Polestar sålde 51.500 exemplar av sin enda modell Polestar 2.
Något som i år alltså ska ökas till tre, med lanseringen av Polestar 3 och Polestar 4. Den sistnämnda började säljas redan i december förra året i Kina där det enligt Polestar hann levereras 800 exemplar innan årsskiftet. Snart kan vi även räkna med att få se Polestar 4 här, meddelar Polestars vd Thomas Ingenlath.
– Polestar 4 har tagits emot väldigt väl i Kina och det har varit en viktig milstolpe för oss att starta upp och öka takten i produktionen. Försäljningen av vår SUV-coupé kommer att påbörjas i Europa och Australien under de kommande veckorna, säger han.
Direkt efter att försäljningssiffrorna meddelats skickade Polestar ut ytterligare ett pressmeddelande om personalbyte på två chefsposter. Försäljningschefen John Whittington ersätts av av Kristian Elvefors, tidigare chefen för Volvo Cars i Sverige samt Storbritannien, och finanschefen Johan Malmqvist får lämna plats för Per Ansgar Per Ansgar som bland annat varit finanschef för Geely Sweden Holding och Volvo Cars i Kina.