Elkombi först ut att använda batterijättens elbilsplattform
Carl Undéhn
23 aug 2024
Som världens största tillverkare batterier utgör kinesiska CATL redan en grundbult i elbilsbranschen. Men de verkar inte nöja sig med det, och i slutet av förra året presenterade CATL sin egenutvecklade elbilsplattform CATL Integrated Intelligent Chassis, CIIC. Första modellen att använda plattformen kan nog intressera en och annan här, för det handlar om elkombin Neta S.
En renodlad kombi är det kanske inte, snarare en shooting brake med något sluttande taklinje. Men med tanke på att det länge efterfrågats just eldrivna kombiversioner som alternativ till elsuvarna kan Neta S säkert väcka köplusten hos en del. Om den kommer hit, för det är inte bekräftat.
De tekniska detaljerna väntas presenteras i nästa vecka. Säkert är i alla fall att Neta S kommer kunna ladda snabbt då CATL:s plattform har ett 800-voltssystem. Vid presentationen av CIIC meddelade CATL att testbilar kunde ladda 30 mils räckvidd på endast fem minuter.
Konstruktionen är en så kallad “skateboardplattform” där batteri, drivlina och bilens övriga grundkonstruktioner som fjädring, styrning och bromsar är fastlagda i botten. Den som använder plattformen kan sedan relativt fritt utforma en kaross efter valfri biltyp att montera ovanpå. Enligt CATL ska deras plattform kunna användas för allt till minibussar till mindre modeller. Vid tester i Kina ska plattformen utrustad med en kaross för en mellanklassedan uppnått en räckvidd på 100 mil. Det nämns inte hur stort batteripaket som då användes, men förbrukning ska ha uppmätts till låga 1,05 kWh per mil.