/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F08%2FKia-EV4-aug-01.jpg)
Nu byggs Kia EV4 i Europa – och det kostar den
Carl Undéhn
20 aug 2025
Med den nya kompaktsuven EV4 breddar Kia sitt utbud av elbilar. Och då även genom att erbjuda EV4 med två olika karosstyper som både sedan och halvkombi. Vi kollade in båda versioner tidigare i år och våra intryck från det kan ni läsa mer om här.
Tillverkningen av EV4 som halvkombi har nu dragit i gång i Kias fabrik i Slovakien, vilket också blir den första elbilen som Kia bygger i Europa. I samband med det släpps nu också priserna för de olika versionerna som börjar på 476.900 kronor. Då för halvkombin EV4 Standard Range som kommer med ett batteri på 58,3 kWh som ger en räckvidd på 44 mil enligt WLTP. EV4 Long Range har ett större batteri på 81,4 kWh som ger en räckvidd på upp till 62,5 mil och priset börjar här på 541.400 kronor. Bagaget rymmer upp till 435 liter.

Oavsett batteristorlek hittas en elmotor på framaxeln med en effekt på 150 kW (204 hästkrafter) och ett vridmoment på 283 Nm. Sprinten från 0–100 km/h går på 7,4 sekunder och toppfarten anges till 170 km/h. Utöver det erbjuds halvkombin Kia EV4 med det större batteriet även i utrustningsnivåerna Plus från 573.400 kronor och GT Line med sportigare inslag från 623.900 kronor.

Versionen med sedankaross heter EV4 Fastback, den byggs hemma i Sydkorea och har ett större bagage som rymmer 490 liter. EV4 Fastback erbjuds endast med det större batteriet på 81,4 kWh och kostar från 594.900 kronor i utrustningsnivån Plus eller 644.900 för GT Line. Till skillnad från de större EV6 och EV9 har EV4 inte 800-voltsteknik. Här är det som hos mindre EV3 alltså 400-voltsteknik som gäller, men Kia anger inte med vilken effekt det går att ladda batteriet. Enligt tidigare uppgifter klarar EV4 en laddeffekt på upp till 135 kW och Kia anger tiden för att ladda från 10 till 80 procent till 29 minuter för det mindre batteriet och 31 minuter med det större.
Kia EV4 använder tillverkarens fjärde generation av batterisystem och tidigare i somras meddelades att EV4 genomgått hårda tester utmed 110.000 kilometer på offentliga vägar och 10.000 kilometer på banan Nürburgring i Tyskland. Efter det ska batteriet ha kvar 95 procent av sin kapacitet.
Assistanssystemet DriveWise ingår i standardutrustningen och detsamma gäller trådlös uppkoppling av mobilen via Apple CarPlay eller Android Auto. På insidan hittas två skärmar på 12,3 tum, samt en tredje mindre skärm på 5,3 tum för klimatanläggningen.
Kia EV4 går att beställa nu och leveranserna är beräknade att dra igång under fjärde kvartalet.