/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FLeapmotor-B03X-01.jpg)
Då visar Sverigeaktuella Leapmotor nya B03X för Europa
Carl Undéhn
22 dec 2025
Kinesiska Leapmotor säljs på en rad europeiska markander under regi av jättekoncernen Stellantis. I början av nästa år är det dags för märkets elbilar att rulla ut även på svenska vägar, efter att det bekräftats att Leapmotor kommer hit genom importören Wismo Automotive. Exakt vilken av märkets modell eller modeller som blir först ut här […]
Kinesiska Leapmotor säljs på en rad europeiska markander under regi av jättekoncernen Stellantis. I början av nästa år är det dags för märkets elbilar att rulla ut även på svenska vägar, efter att det bekräftats att Leapmotor kommer hit genom importören Wismo Automotive. Exakt vilken av märkets modell eller modeller som blir först ut här är ännu oklart. Men bekräftat är att den nya kompaktsuven B03X kommer till Sverige hösten 2026.

Modellen hade premiär under bilmässan Guangzhou Auto Show i Kina (som vi besökte och ni kan se ett maffigt bildreportage från här), då under namnet A10 som den heter i Kina. Nu är det bekräftat att versionen som kommer att säljas här har europeisk premiär under bilsalongen i Bryssel, som börjar den 9 januari 2026. Leapmotor B03X byggs med en ny plattform som enligt tillverkaren ska ge bilen en effektiv drivlina och dragkoefficienten anges till 0,26. Det har inte meddelats hur stort batteri bilen har, men enligt den kinesiska körcykeln lovas en räckvidd på 50 mil.

Säkert är att Leapmotor B03X har ett litiumjärnfosfatbatteri (LFP) och ska kunna snabbladdas från 30 till 80 procent på 16 minuter. Tiden för det mer vanliga spannet från 10 till 80 procent får vi inte veta och inte heller vilken effekt det är på elmotorn. På längden mäter bilen 4,2 meter och på insidan – som inte har visats – lovas premiummaterial och ”intuitiv teknologi”.
Svenska priser har ännu inte meddelats. I Kina börjar det på 100.000 yuan – alltså 130.000 kronor – men så lågt startpris kan vi knappast räkna med här.
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2F19820x1080_hjulklapp.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2F1536x2048_hjulklapp.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2F828x1472_hjulklapp.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FLeapmotor-B03x-03.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F09%2FLeapmotor-C10-2024-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F09%2FLeapmotor-Kina-Skeppslast.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F02%2FLeapmotor-IAA-2023.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F08%2FNy-MG4-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FMercedes-Tomorrow-XX.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2Fjulklapp_webb.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F05%2FToyota-bZ4X-Touring05.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FHongqi-E-HS9-2024-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F05%2FVolkswagen-dubbelriktad-laddning02.jpg)