Teslan överlägsen och djungelkatter gillar inte kyla
Patrick Ekstrand
28 nov 2018
20 timmar och 51 minuter på sträckan Haparanda–Ystad innebär att det gamla elbilsrekordet är slaget. Bakom ratten i den Tesla Model S som slog rekordet satt Tesla Club Swedens ordförande Tibor Blomhäll.
En bra tid, med tanke på att färden sträckte sig över drygt 1 600 kilometer, men bilen ville vara bättre än så.
– Enligt Tesla-appen skulle det ta ungefär 19 timmar och 40 minuter, säger Tibor Blomhäll och lägger till att en av anledningarna till förseningen är alla timmerbilar.
Även andra var sugna på att köra mastodontsträckan. Kanske inte för att vinna Swedish Electric Car Championship, men för att se om de nya elbilsmodellerna från Hyundai och Jaguar fungerar för långkörningar.
Tidningen Elbilens chefredaktör, som körde en Hyundai Kona, befann sig någonstans i gränslandet mellan Östergötland och Småland när Teslan anlände till Ystad.
– Men den hängde med till första laddstoppet, säger Tibor Blomhäll, som konstaterar att laddhastigheten är lika viktig som räckvidden.
– Jag behövde bara ladda i 20 minuter, medan Hyundaien fick stå där i en timme. Den har visserligen kapacitet att ladda nästan lika snabbt som Teslan, men dagens laddare klarar inte det.
Sju laddstopp blev det för Teslan innan den kom i mål. Hur många den Jaguar I-Pace som också var med behövde är osäkert. Redan från start hamnade den på efterkälken och fick till slut bryta, enligt uppgift till följd av strul med laddning och den norrländska vintern.
Läs mer om hur det gick för nykomlingarna i nästa nummer av Elbilen.
Och Tibor Blomhäll tänker fira segern med sömn. Ett dygn efter att han kom i mål ska han sedan köra ärevarvet på sträckan Ystad–Stockholm. En nätt sträcka på drygt 600 kilometer.
– När jag kommer fram har jag kört Haparanda–Ystad två gånger på några dagar, eftersom jag även körde upp från Stockholm inför tävlingen.