Elbilen provkör nya Renault Zoe – så blir priserna i Sverige
Lotta Hedin
13 sep 2019
Hej Fredrik! Vad gör du i Sardinien?
– Jag slingrar mig fram på smala vägar i nya Renault Zoe, som har fått större batteri och spänstigare motor.
Vad är det för räckvidd nu?
– Batteriet har hela 52 användbara kWh. Vi har kört 12 mil och har 75 procent kvar av batteriet. Det innebär att vi har en räckvidd på cirka 45 mil. Men vi talar om väldigt gynnsamma förhållanden, med ett strålande väder och 50/70-vägar.
Några andra förbättringar på Zoe?
– Mest nyheter rent designmässigt hittar man inne i bilen med en helt omgjord inredning, nytt infotainmentsystem och en bättre isolerad milö. Ett rejält lyft som jag gillar starkt. Nya Zoe är fantastiskt tyst. Men det bästa är att den får riktig DC-laddning, det vill säga snabbladdning med upp till 50 kW.
Vad kostar bilen då?
– Basmodellen Zen kostar 366 990 kronor, men då får man inte den fina snabbladdaren, den kostar cirka 10 000 extra. Det finns en än mer strippad modell, som dock endast verkar rikta sig till kommuner och andra aktörer som köper många bilar. Efter Zen har du Intens som bland annat har större skärm som kostar från 386 990 kronor. Toppmodellen Edition One går loss på 399 990 kronor, och har metalliclack och 17-tumsfälgar.
Ingår snabbladdningen i de versionerna?
– Nej, det är tillval på alla modeller. Hur den fungerar får vi testa när bilen kommer till Sverige, batterierna är inte vätskekylda så det återstår att se hur bara laddningen fungerar på långkörning. Om nu inte 45 kan klassas som långkörning innan laddning.
Mer om provkörningen av ny Renault Zoe kan du läsa i nästa nummer av Elbilen.