16 mil på 5 minuter – ökad tillverkning av snabbladdande XFC-celler

Carl Undéhn

Carl Undéhn

19 feb 2025

Batteriutvecklaren StoreDot har under flera års tid visat på imponerande resultat vid tester av sina snabbladdande celler. Tekniken, som döpts till XFC för Extreme Fast Charging, bygger på en anod hög andel kisel i anoden. Något som gör det möjligt att ladda 16 mils räckvidd på endast fem minuter.

Förutom den sedan tidigare kända partnern för tillverkning av celler, kinesiska EVE Energy, meddelar StoreDot nu att produktionen ska ökas. Då genom ett nytt partnerskap med det sydkoreanska batteriföretaget JR Energy Solution. Som ett första mål ska tillverkningen i år uppgå till 1,5 GWh för att sedan öka. Eventuellt till 10 GWh redan 2027, om efterfrågan på XFC-celler är tillräckligt stor. Det skulle då räcka för batterier till omkring 130.000 elbilar. Enligt koreanska medier handla det om en investering på en biljon koreanska won, eller närmre 7,5 miljarder kronor.

Polestar 5 kan bli en av de första elbilarna som anbänder XFC-celler.

– Vi planerar att bygga Korea som ett globalt nav för produktion av supersnabbladdande batterier. Det är ett strategiskt investeringsbeslut för att påskynda kommersialiseringen av supersnabbladdande batterier inom olika branscher som elfordon, drönare, robotar samt försvars- och försvarsindustrier, säger Doron Myersdorf som är vd för StoreDot.

En av de första modellerna som kan komma att använda batterier från StoreDot är Polestar 5, som väntas visas i färdig version senare i år. Vid ett test av XFC-cellerna förra året med ett batteripaketet på 77 kWh kunde Polestar 5 laddas från 10 till 80 procent på endast tio minuter. Laddeffekten började på 310 kW för att sedan stiga 370 kW. Intressant är uppgiften att laddeffekten var som högst när batteriet hade laddat till 80 procent.

Annons:
Annons: