Batterijättens nya drag: låta andra tillverka på licens

Carl Undéhn

Carl Undéhn

6 maj 2024

CATL är idag med råge världens största batteritillverkare. Över 35 procent av världens elbilsbatterier kommer från den kinesiska tillverkaren. För att behålla positionen investerar CATL stort i forskning, inte sällan med imponerande resultat i alla fall på pappret. Häromveckan presenterades till exempel det nya LFP-batteriet Shenxing Plus som uppges kunna ladda 60 mils räckvidd på tio minuter.

Enligt kinesiska nyhetskällor uppges CATL nu vilja satsa på en ny strategi för att behålla sin ledning inom batteribranschen: licenstillverkning. Sedan tidigare står det klart att Ford ska bygga en fabrik USA för tillverkning av LFP-batterier genom både kunnande och teknik från CATL. Upplägget beskrivs som en ”License Royalty Service” där CATL förutom teknik även ska stå för planringen av fabriker. I grunden låter det som ett franchiseupplägg där tillverkare betalar avgifter för att använda CATL:s teknik.

För tillfället ska det föras samtal med tolv biltillverkare, men vilka det handlar om och var de befinner sig nämns inte. CATL säger sig även kunna tänka sig att erbjuda modellen till andra, konkurrerande batteritillverkare.

I slutet av 2023 hade CATL en installerad batterikapacitet på 259,7 GWh. Det innebar en ökning med 40 procent jämfört med året innan. Företaget har även lyckats öka tillverkningstakten. Förra året öppnade CATL en ny fabrik i Kina där det ska kunna tillverkas en battericell i sekunden.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!