/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F03%2FLaddlucka-Xpeng01.jpg)
Efter industrins krav – så kan utsläppsreglerna mildras
Carl Undéhn
3 mar 2025
Enligt EU-beslut får endast personbilar och lätta lastbilar med nollutsläpp säljas inom unionen från 2035. På vägen mot det skärps utsläppsreglerna stegvis. I år sänks gränsen därför från det tidigare genomsnittet på 116 gram koldioxid per kilometer till 93,6 gram, beräknad på alla bilar en tillverkare säljer under året. Trots att det varit känt länge höjdes i slutet av förra året krav från biltillverkare om att skjuta upp sänkningen. Orsaken är att de riskerar stora böter om gränsen överskrids.
Från att tidigare ha avvisat sådana krav öppnar EU-kommissionen nu för en mildring av reglerna. Enligt ett förslag ska gränsvärdena behållas, men överskrids utsläppen i år ska de kunna kompenseras med lägre utsläpp under de kommande tre åren.
– I stället för årlig efterlevnad får företagen tre år på sig – detta är principen för bankverksamhet och upplåning; målen förblir desamma; de måste uppfylla målen, säger EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen.
De nya reglerna ska enligt henne ge tillverkarna ”mer andrum” och ”mer klarhet”. Om ändringen blir av är klart först efter att förslaget har rörstats igenom i Europaparlamentet och de enskilda medlemsländerna. Kommissionsordföranden öppnar dessutom för ändringar i beslutet om att endast sälja utsläppsfria bilar från 2035. Det handlar då om kravet som fördes in från Tyskland inför omröstning av frågan som innebär att det ska ske en översyn om att eventuellt tillåta bilar med förbränningsmotorer som tankar syntetiska bränslen, så kallade e-fuels. Ursula von der Leyen säger nu att kommissionen ska påskynda arbetet med översynen och då ”med fullständig teknikneutralitet som en central princip”.
Samtidigt öppnar hon för stödpaket till europeisk batteritillverkning. Med det ska både beroendet av batterier från länder utanför EU minskas och priserna på europeiskt tillverkade batterier bli mer konkurrenskraftiga. Batteritillverkningen domineras idag av länder i Asien, inte minst Kina där världens båda största tillverkare CATL och Byd hittas.
Blir ett sådant stöd av är det något som den krisande svenska batteritillverkaren Northvolt kan dra nytta av. Northvolt genomgår just nu en rekonstruktion i USA och kämpar med att skala upp tillverkningen vid batterifabriken Northvolt Ett i Skellefteå.