Beskedet: så ser Scania på Northvolts framtid

Carl Undéhn

Carl Undéhn

28 apr 2025

När det stormat kring Northvolt de senaste månaderna har en partner hållit fast vid sitt stöd av den svenska batteritillvekraren: Scania. Så sent som i november förra året ställde lastbilstillverkaren upp med ett lån på 1,1 miljarder kronor till Northvolt. Enligt dokument har Scania också skickat egen personal som hjälper till vid det dagliga arbetet vid fabriken Northvolt Ett i Skellefteå.

Men även om Scania har köpt Northvolt Systems som tillverkar system och batterimoduler för bland annat gruvdrift finns det inga planer på att ta över själv batteritillverkningen i Skellefteå. Det uppger Scanias vd Christian Levin i en intervju med Dagens Industri.
–Vår roll är att vara kund, säger han till tidningen.

Scania har satsat på att använda battericeller från Northvolt till sina eldrivna lastbilar. För det har lastbilstillverkaren också investerat en miljard kronor i en anläggning för montering av batteripack hemma i Södertälje. Förra året uppgav Christian Levin att Scania ligger ett år efter i planerna med eldrivna lastbilar på grund av att Northvolt inte lyckats skala upp sin cellproduktion i Skellefteå. Scania uppges ändå vara den enda kund som faktiskt fått battericeller från Northvolt och enligt Dagens Nyheter kommer leveranserna fortsätta i alla fall fram till sista maj i år.

Att det krävs celler från annat håll är ändå tydligt. Till sommaren ska det vara klart med en ny leverantör.
– Vi har påskyndat vår leverantörsstrategi och säkrat framtida leveranser av battericeller, uppgav Christian Levin till nyhetsbyrån Reuters i mars kort innan Northvolt ansökte om konkurs.

Annons: