Beslutat – så röstade EU om strafftullar på kinesiska elbilar

Carl Undéhn

Carl Undéhn

4 okt 2024

Nu är det klart att EU inför strafftullar på elbilar tillverkade i Kina. Det står klart efter en omröstning idag, där Sverige sedan tidigare meddelat att lägga ned sin röst. Det samma gjorde ytterligare elva länder, enligt sajten Politico, vilket i praktiken innebar ett ja till att inför strafftullarna. För att stoppa dem krävdes att en kvalificerad majoritet av EU:s medlemsländer som motsvarar 65 procent av unionens invånare röstade nej.

Det gjorde fem av medlemsländerna och en av dem var Tyskland, där landets biltillverkare den senaste tiden har lobbat hårt för att strafftullarna inte ska införas. Tio medlemsländer röstade ja, vilka de var har ännu inte meddelats. Ett av länderna som förmodligen gjorde det är Frankrike som varit en förespråkare av strafftullarna ända sedan EU-kommissionen presenterade sitt förslag kring dem.

Med strafftullar vill EU jämna ut vad som anses vara orättvis konkurrens för elbilar som kan dra nytta av statliga stöd i Kina. Redan i juli infördes preliminära strafftullar och tullsatsen varierar mellan 7,8 procent och 35,3 procent för de olika tillverkarna beroende på hur stort statsstöd de anses få i Kina. Nu väntas strafftullarna bli permanenta från den 1 november och gälla i fem år.

Strafftullen läggs ovanpå den redan rådande importtullen på 10 procent som gäller för bilar från Kina. Den mest importerade elbilen från Kina med närmare 100.000 exemplar förra året var Tesla Model 3. Den kommer nu beläggas med en strafftull på 7,8 procent, som är den lägsta procentsatsen. Geelykoncernen, där bland annat Volvo, Polestar och Zeekr ingår, beläggs med strafftullar på 18,8 procent. Något som alltså kommer läggas på bland andra Volvo EX30 som för tillfället endast tillverkas i Kina.

Den högsta strafftullen på 35,3 procent läggs på bilar från den statliga tillverkaren SAIC, som äger märkte MG, samt andra som inte har samarbetat med EU.

Hur strafftullarna kommer att påverka priserna för elbilar här återstår att se. En effekt av dem kan bli att kinesiska tillverkare väljer att tillverka elbilar på plats i Europa. Tidigare har det nämnts att det då även tittas på möjlig tillverkning i Sverige.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: