BMW Vision Neue Klasse – snabbare laddning och mer effektivitet

Carl Undéhn

Carl Undéhn

2 sep 2023

I fler år har BMW talat om Neue Klasse, den nya generationens elbilar som ska lanseras 2025. Med en ny och mer effektiv drivlina, cylindriska battericeller för 30 procents längre räckvidd och mer fokus på digitala upplevelser ska Neue Klasse ta BMW in i framtiden. Chefen Oliver Zipse har rent av talat om att skapa den perfekta eldrivna bilen.

BMW ”gör alltså en Tesla” och börjar använda runda battericeller, något som enligt BMW spelar en nyckelroll hos Neue Klasse. Energitätheten hos cellerna ökar med 20 procent jämfört med dagens, femte generation hos BMW. Även laddningen ska snabbas upp med 30 procent tack vare att BMW:s elbilar nu får 800-voltsteknik.

Huvudfokus ligger ändå på att skapa mer effektivitet. Enligt BMW kan de med Neue Klasse sänka förbrukningen med 25 procent hos en suv och med 20 procent hos en sedan.

– 30 procent längre räckvidd, 30 procent snabbare laddning, 25 procent högre effektivitet – med Neue Klasse tar vi ett stort steg framåt tekniskt, sammanfattar BMW:s tekniske chef Frank Weber det hela.

I grunden handlar Neue Klasse helt enkelt om en ny plattform, även om BMW hellre talar om ”arkitektur”. Första modellen med den nya tekniken blir en eldriven version av BMW:s 3-serie och en sportig elsuv. Fram till 2027 ska sex nya modeller lanseras.

– 30 procent längre räckvidd, 30 procent snabbare laddning, 25 procent högre effektivitet – med Neue Klasse tar vi ett stort steg framåt tekniskt, sammanfattar BMW:s tekniske chef Frank Weber det hela.

Men vad kommer Neue Klasse då att erbjuda för bilar? Två koncept har redan presenterats, där i Vision Circular tog ett grepp på hållbar tillverkning och i Vision Dee visade ny teknik. Båda väldigt mycket koncept och långt från verklighet. Nu kommer en tredje ”visionsbil” med namnet Vision Neue Klasse som tar oss närmre en verklig modell. Elbilen har redan kollat in konceptet i München och ni kan läsa mer om våra intryck i nästa nummer av tidningen och snart här på webben.

Att konceptet även ger in första blick av den utlovade eldrivna 3-serienvarr det ingen från BMW som vill bekräfta. Men det ser ut som att framtidens BMW kommer ha ett designspråk som är rakare och mer avskalat.

Hittills har märkets elbilar fortsatt ha en markant motorhuv. För att kunna erbjuda modellerna med olika drivlinor måste det finnas plats för en förbränningsmotor. Med Neue Klasse optimerad för eldrift kan huven krympas. Samtidigt ska det ju se ut som – ja, en BMW.

– Det gör den också med sina korta överhäng och fokus på hjulhusen, men i en renare form. I fronten hittas en nytolkning av BMW:s ansikte med en ny ljussignatur och i framtiden vill vi ersätta krom med ljus, säger chefsdesignern Kai Langer och sammanfattar formerna med ”dynamiskt utan att vara aggressiv”.

Insidan är luftig med futuristiska, svävande stolar och ska till stor del utgöras av återvunna material. Vi får också en inblick i nästa generation av BMW:s infotainmentsystem iDrive. Med konceptet i Vision Dee visades ”Panoramic Vision”, en head up-display över hela nedre delen av vindrutan.

Det kommer nu till bilarna inom Neue Klasse och gör att alla bilens passagerare kan se vad som visas. Men framför allt handlar det enligt BMW om att visa information för föraren ”vid rätt plats och vid rätt tidpunkt”.  

Det nya konceptet från Neue Klasse kommer visas upp under mobilitetsmässan IAA Mobility som börjar i München på måndag.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!