/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2FXiaomi-Vattenmelon02.jpg)
Därför kastar Xiaomi-chefen en vattenmelon från taket
Carl Undéhn
24 mar 2025
Mobiltelefontillverkaren Xiaomi har på kort tid blivit en stor spelare i elbilsvärlden. Deras första modell SU7 har gått över förväntan och Xiaomi sålde förra året fler bilar än Audi, BMW, Kia, Mercedes-Benz, Nissan, Polestar, Toyota och Volvo i Kina.
Nu får Xiaomi däremot uppmärksamhet för något helt annat. Nämligen att märkets vd Lei Jun i en video kastar en vattenmelon från sjätte våningen på ett hus. Ännu konstigare blir det när det framgår att han gör det för att visa hur säkra batterierna är som de använder.

Förklaringen ligger i att melonen är skyddad av samma hölje som omger batteriet i Xiaomi SU7 för att säkerställa att det inte skadas vid en krock. Vattenmelonen spricker därför heller inte utan studsar i stället när den landar på marken. Lei Jun håller sedan upp melonen, som ser ut som en kanonkula med det skyddande höljet, och visar att den knappt fått en skråma från fallet.
Utöver det uppges batteripaketet i Xiaomi SU7, som är av typen Cell-to-Body och alltså monteras direkt i bilens underrede, har ytterligare elektroniska säkerhetsfunktioner och ett system med AI-teknik som övervakar batteriet.
Priset för Xiaomi SU7 börjar på 215.900 yuan, vilket motsvarar drygt 300.000 kronor. Det handlar då om standardversionen med ett mindre LFP-batteri på 73,6 kWh för en räckvidd på 67 mil, samt bakhjulsdrift från en elmotor med en effekt på 220 kW (299 hästkrafter). Den fyrhjulsdrivna toppversionen kostar motsvarande 430.000 kronor, har en effekt på 495 kW (674 hästkrafter) och klarar 0-100 km/h på 2,8 sekunder. Tack vare ett 800-voltssystem laddar SU7 även snabbt och på fem minuter ska det gå att klämma in 22 mils räckvidd.
Än så länge säljs Xiaomi SU7 endast i Kina, men nyligen meddelade tillverkaren att de siktar på en global lansering från 2027.