EV9 först ut när Kia inför Plug & Charge

Carl Undéhn

Carl Undéhn

28 sep 2023

Kias nya elsuv EV9 imponerar med sina utrymmen på insidan där det också hittas en hel del fiurliga detaljer. Men under den lite kantiga karossen finns också spännande teknik, inte minst när det kommer till laddning.

Tack vare Hyundai/Kias gemensamma elbilsplattform E-GMP har bilen ett 800-voltssystem för snabb laddning. Kia EV9 ska kunna ladda med upp till 240 kW, eller 249 kilometers räckvidd på 15 minuter.

Nu får vi veta att också själva laddningen blir enklare då Kia EV9 kommer med Plug & Charge. Genom det räcker det med att du sätter i sladden för att starta laddningen. Bilen kommunicerar med laddstolpen. Även betalning sker då automatiskt på det konto som du registrerat för tjänsten.

Efter Kia EV9 ska Plug & Charge även komma till fler eldrivna modeller från Kia. Men i dagsläget fungerar Plug & Charge inte hos alla laddoperatörer. Enligt Kia är tjänsten idag kompatibel med laddare från Ionity, drivmedelskedjorna Aral och BP ”och andra”, utan att nämna vilka det handlar om.

Kia EV9 kommer också med en uppdaterad version av tjänsten EV Route Planner för att planera laddstopp under långresan. Systemet tar hänsyn till nivån i batteriet samt bilens inställningar för att räkna ut var det är bäst att stanna för att ladda.

Med alla säten nedfällda blir lastutrymmet jämförbart med en mindre skåpbil.

Redan hos EV6 fanns tvåvägsladdning, Vehicle to Load (V2L), för att kunna ladda prylar med bilens batteri. Det finns även hos Kia EV9, men här är tvåvägsladdningen även förberedd för mer avancerade uppgifter. Bland annat möjligheten att förse huset med ström genom Vehicle to Home (V2H). Enligt Kia ska batteriet på 99,9 kWh kunna driva ett hus med el i mellan 5 och 10 dagar.

Kia EV9 kan också bli en del av elnätet genom Vehicle to Grid (V2G) där el som lagrats i batteriet matas tillbaka ut i elnätet. Tekniken är ännu i sin linda, men väntas i framtiden kunna spela en viktig roll för övergången till förnybar energi. Genom det kan elbilar bidra bidra till att jämna ut toppar och dalar i elnätet när de inte används.

Till Sverige kommer i alla fall till en början endast fyrhjulsdrivna versionen Kia EV9 GT-Line. Den bjuder på 384 hästkrafter, gör sprinten 0-100 km/h på 5,3 sekunder och har en räckvidd på 46,5 mil.

Priset börjar på 869.900 kronor och leveranserna väntas dra igång innan årsskiftet.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!