Koenigseggs nya supersnabba hybrid Gemera
Fredrik Sandberg
24 jun 2020
Koenigsegg har visat upp sin första familjebil. Som du kan köra i 400 km/h med. Det rör sig om en laddhybrid med cirka fem mils räckvidd på el. Drivningen består av tre elmotorer. Men även en förbränningsmotor. Den senare är en trecylindrig tvålitersmotor med dubbelturbo på 598 hästkrafter. Den driver framhjulen. Tre elmotorer, en fram och två bak, hjälper till att ge bilen en sammanlagd effekt på hela 1734 hästkrafter och 3 500 newtonmeter.
Det räcker för att ge bilen toppfarten på 400 km/h, men räcker också för att göra 0–100 på 1,9 sekunder.
Förbränningsmotorn har vad som kallas fria ventiler. Den saknar kamaxel, i stället är ventilerna individuellt ställbara, vilket gör att motorn jobbar lättare. Den tekniken har nackdelen att de är svåra att styra. Därför har AI-program tagits fram för att få ordning på dem.
Tjänstevikten är 1 850 kg. Och här finner vi nog anledningen till att Christian von Koenigsegg, som är en stor förespråkare för elbilar – och själv kör en Tesla Model S privat – inte väljer att göra en helt eldriven bil. Han har sagt till Elbilen att prestandan han är ute efter är svår att para med den låga vikten som han samtidigt strävar efter. Men frågan är då, naturligvis, hur Gemera kommer att stå sig när/om Tesla får ut sin Roadster. Vad kommer den att väga?
Eller är supersportbilen med relativt låg vikt endast en dröm?
För de flesta blir i alla fall Gemera en dröm. För priset är inte direkt lågt. Den kommer att kosta cirka 17 miljoner kronor.