Nu testas pickupen Toyota Hilux med bränsleceller
Carl Undéhn
4 jun 2024
Toyota satsar som bekant på en mix av drivlinor, med tillverkarens framgångsrika hybriddrivlina i centrum. Efter den första elbilen bZ4X ska en nya satsning komma med en ny generation elbilar från 2026. I mixen ryms också vätgas och bilar med bränsleceller. Hittills med modellen Mirai, men satsningen ska utökas med en vätgasdriven version av märkets pickup Hilux.
Nu har tio exemplar av vätgasdrivna Hilux rullat av bandet i fabriken vid Burnaston i Storbritannien. Vi på Elbilen kollade in den under det årliga eventet Kenshiki Forum i slutet av förra året. Toyota sade då att den huvudsakliga tanken med vätgasdrivna Hilux är att testa det vid till exempel gruvor. Nu meddelas att fem av exemplar ska genomgå tester i verkliga situationer för att utvärdera deras prestanda och säkerhet. Övriga fem kommer skickas över Engelska kanalen till OS i Paris, där de ska visas upp.
Storleksmässigt och utseendemässigt är vätgasdrivna Hilux samma som den fossildrivna versionen. Det betyder en pickup med en längd på 5,33 meter och en lastyta som är mellan 1,5 och 2,3 meter lång, beroende på utförande. Under karossen hittas två tankar som var och en rymmer 2,6 kilo vätgas som ger bilen en räckvidd på upp till 60 mil. Drivning sker med en elmotor på bakaxeln med en effekt på 134 kW, eller 182 hästkrafter, och ett vridmoment på 300 Nm. Något kraftmonster är det alltså inte tal om.
Utöver Mirai och Hilux arbetar Toyota på att ta fram en ny generation bränsleceller som ska vara enklare att skapa upp. Genom det tänker sig tillverkaren olika användningsområden utöver personbilar, till exempel tåg.