Ny teknik från CATL ska ge snabbare laddning på vintern

Carl Undéhn

Carl Undéhn

11 jul 2023

Alla vi som bor på nordligare breddgrader vet att temperaturen påverkar våra elbilar. Batteriet tycker inte om kyla och i kallt väder minskar inte bara räckvidden. Utan förvärmning så att batteriet har en optimal temperatur när du kommer till en laddare tar det också längre tid att fylla batteriet på vintern.

Om om batteriet förvärms går det åt energi även till det. Världens största batterillverkare CATL har nu presenterat en lösning på problemet. En ny elektrolyt ska vid temperaturer på med mot minus 20 grader ha en verkningsgrad som uppges vara 50 procent bättre än hos dagens batterier. Även vid vad som beskrivs som ”normala temperaturer” ska verkningsgraden öka med 43 procent.

Informationen presenterades enligt nyhetsbyrån Reuters vid en konferens i Shanghai där forskaren Wu Kai från CATL deltog. Däremot gick han inte in på detaljer kring hur de lyckats framställa den nya och mer köldtåliga elektrolyten.

Inte heller när det ska sättas i produktion. Men under konferensen meddelade CATL också att de redan i år ska börja masstillverka battericeller som kan ladda 40 mils räckvidd på endast tio minuter. Inte heller där avslöjades några detaljer kring hur de lyckas med det.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!