Nya utsläppsregler: Alla utom Volvo måste sälja fler elbilar

Carl Undéhn

Carl Undéhn

18 sep 2024

Under det pågående året har det kommit många rubriker om att elbilsförsäljningen har bromsat in och omställningen till eldrift tappat fart. Det gäller både här i Sverige, där elbilarna har tappat omkring 20 procent jämfört med förra året, och i Europa, där situationen skiljer sig stort åt mellan de olika länderna.

Nästa år bör elbilarnas andel i försäljningen däremot vara minst 20 procent. Och det kommer vara de mindre och billigare elbilar som har eller är på väg att lanseras som kommer stå för en fjärdedel av försäljningen. Det förutspår lobbyorganisationen Transport & Environment i en ny analys.

Orsaken är de just nu så omtalade sänkta gränsvärdena för utsläpp av koldioxid som införs i EU från nästa år. Utsläppen beräknas per körd kilometer för alla bilar från en tillverkare. Överskrids den nya gränsen på 95 gram kodioxid per kilometer måste tillverkarna betala dryga böter. För att undgå det måste försäljningen av elbilar öka, vilket enligt Transport & Environment alltså blir fallet under nästa år.

Den enda stora tillverkaren som idag klarar de nya gränsvärdena är enligt Transport & Environment Volvo, och då tack vare ökningen av andelen elbilar i deras försäljningen hittills i år. Under årets andra kvartal stod helt eldrivna modeller för 26 procent av Volvos försäljning, jämfört med 16 procent under samma tidsperiod förra året.

Men biltillverkarna väntas även öka sitt fokus på att sälja laddhybrider. Det gäller framförallt stora volymtillverkare som koncernerna Volkswagen och Stellantis.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!