/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2Fradarbild.jpg)
Radar gör Teslas autopilot ännu säkrare
Radar – och i viss mån även föraren – blir viktigare för Teslas autopilot. Den senaste mjukvaruuppdateringen (version 8) innebär att bilen utnyttjar radarsystemet, som började installeras i alla bilar från och med oktober 2014, bättre. Dessutom måste förare som inte håller händerna på ratten trots att bilen uppmanar dem att göra det parkera bilen innan autostyrningen kan slås på igen.Uppdateringen innebär att radarsystemet blir den primära sensorn, i stället för de kameror det hittills har varit ett komplement till. Detta trots att, som Tesla förklarar i en pressrelease, en aluminiumburk på vägen lätt kan tolkas som en bil medan radarvågorna mer eller mindre går rakt igenom ett föremål av trä eller en människa. Lösningen är högre upplösning och att skapa en tredimensionell bild av de reflekterade vågorna.
Radar innebär också att bländande ljus inte är samma problem för autopiloten. “Vad vi vet är att fordonet körde på en motorväg med autopiloten inkopplad när traktorekipaget körde över vägen vinkelrätt mot den riktning bilen, en Model S, färdades i. Vare sig autopiloten eller föraren såg det vita traktorsläpet mot den skarpt upplysta himlen och bilen bromsade inte.” Så skrev Tesla efter en uppmärksammad dödsolycka som förmodligen inte hade skett med den senaste uppdateringen.
En annan nyhet är att bilar ska tala om för varandra, så kallad fleet-learning, vilka egenskaper kurvor har vilket innebär att kurvtagningen blir bättre.