Så ska Aiways bli ett europeiskt elbilsmärke
Carl Undéhn
29 nov 2024
2022 började kinesiska Aiways att sälja sin elsuv U5 i Sverige. Den har sedan följts upp av modellen U6, som har en sportigare crossoverkaross men i övrigt är i stort sett samma bil som U5. Men det senaste året har det varit tyst kring Aiways. Några leveranser av modellen U6, som vi provkörde förra året, har inte synts till. Orsaken är enligt företagets svensk pr-representant att ”fabriken har stått stilla en tid i samband med en omstrukturering och tillförsel av nytt kapital”.
Omstruktureringen han talar om innebär att Aiways beslutat att lämna den hårt konkurrensutsatta marknaden med elbilar i Kina. Fokus ska i stället ligga på Europa och för att finansiera satsningen här ska företaget noteras på den amerikanska börsen genom en så kallad SPAC. Det är samam tillvägagångssätt som Polestar använde sig av vid börsnoteringen och går ut på att ett företag investerar i ett skalbolag som noteras på börsen utan någon egen verksamhet. Skalbolaget köper sedan bolaget som vill in på börsen.
Always uppges nu ha enats med företaget Hudson Acquisition, som ska ta tillverkaren till börsen. Med det bildas en europeisk avdelning av Aiways för marknadsföring av märkets bilar här. Men för att kringgå strafftullarna på elbilar från Kina vill Aiways även tillverka sina bilar på plats i här. Något det enligt Europachefen Alexander Klose ser ut att finnas långt gångna planer för.
– Förutom att köpa från sina tillverkare i Kina har Aiways Europe säkrat möjligheten att lokalisera produktionen av Aiways-fordon i Europa från och med 2025, säger han i ett uttalande.
Om så blir fallet och var bilarna då skulle byggas har inte meddelats. Men Aiways räknar med att kunna växa i Europa, och då inte enbart inom segmentet personbilar. För det ska även finnas samarbetsavtal med en leverantör av skåpbilar som ska säljas under märket Aiways.