Siffror visar: företagen och kemin som dominerar batterimarknaden

Carl Undéhn

Carl Undéhn

22 jan 2025

548,4 GWh. Det är den samlade mängden energi i alla batterier som under förra året tillverkades i Kina. En enorm siffra, som även visar att produktionen i landet ökade med 42 procent jämfört med året innan.

Och trenden pekar uppåt, för under årets sista månad uppgick produktionen till 75,4 GWh. Det var en ökningen med 12 procent mot månaden innan och hela 57 procent jämfört med december ett år tidigare. Vad siffrorna från Kina också visar är att marknaden där domineras av två aktörer och att litiumjärnfosfatbatterierna, LFP, blir allt vanligare. Under 2024 var 75 procent av alla batterier som tillverkades i Kina av typen LFP. Det innebär en ökning på 57 procent mot året innan.

Blade-batteriet med avlånga celler har blivit populärt även hos andra tillverkare än Byd själva.

LFP-batterier innehåller varken kobolt eller nickel och är billigare att tillverka än batterier med nickel-mangan-kobolt-kemi (NMC), som ännu är vanligast hos elbilarna på den svenska marknaden. Tillverkningen av NMC-batterier utgjorde däremot endast 25 procent av produktionen i Kina.

Tillverkaren CATL fortsätter att dominera och hade förra året en marknadsandel på 45 procent i Kina. På andra plats med 25 procents marknadsandel hittas Byd, som med sitt LFP-batteri Blade rönt stora framgångar och säljer det till en rad andra biltillverkare.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons:
Annons: