Stelllantischefen: ”Nu börjar den verkliga tävlingen”

Carl Undéhn

Carl Undéhn

19 jul 2023

Med 14 märken i portföljen är Stellantiskoncernen en av tyngsta spelarna i bilvärlden. Opel, Fiat, Peugeot, Citroën, Jeep och Alfa Romeo är bara några av märkena som ingår i jätten. Och enligt den ambitiösa planen Dare Forward 2030 ska alla också bli helt eldrivna vid olika tidpunkter under de kommande åren. Ambitiösa är då också försäljningsmålen. Fem miljoner elbilar om året räknar Stellantis med att kunna sälja 2030.

Basen för omställningen är den nya ebilsplattformen STLA, som kommer i tre olika utföranden. Med det ska de olika märkena kunna täcka upp alla segment från små stadsbilar till stora pickuper och transportfordon. Enligt den ofta frispråkige chefen för Stellantis, portugisen Carlos Tavares, är det också nu som konkurrensen om köparna av elbilar börjar på allvar.

Stellantischefen Carlos Tavares.

– Vi är nu på väg att kliva in i den verkliga tävlingen. Vi kommer se till att vi kan slåss mot alla konkurrenter, säger han i en intervju med tyska Welt.

De tuffaste motståndarna är enligt Tavares Tesla och de nya kinesiska märkena. Med STLA är han däremot säker på att koncernen står väl rustad. Plattformen uppges kunna ligga till grund för modeller med en räckvidd på upp till 70 mil. Den är även förberedd för snabb laddning tack vare ett 800-voltsystem som hos Kia/Hyundai och Porsche. Men även det idag vanligare 400-voltssystemet är möjligt att använda.

Det är också vad som gäller hos versionen STLA Medium, som blir först ut att lanseras. Plattformen går att använda för mellanklassmodeller inom storleksspannet 4,3 till 4,9 meter. Bland annat den kommande crossoversuven Peugeot E-3008 kommer att använda sig av den plattformen. Med STLA Medium ska det också gå att bygga bilar med både fram- eller fyrhjulsdrift och maxeffekten anges till 388 hästkrafter.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!